Готуємося до педради

 

22 лютого 2018 року

 

Педагогічна рада за темою:

"Компетентнісний підхід та оновлення змісту роботи щодо організації зображувальної діяльності дошкільників".

 

Порядок денний:

1. "Творчі здібності дітей на кінчиках іхніх пальців".

                                                                     Доповідь

                                                                     Сніцарьова О.М.

 

2. Про рівень професійної компетентності вихователя та ефективність використання нетрадиційних підходів щодо організації образотворчої діяльності.

                                                                    Довідка

                                                                    Левицька Л.А.

 

3. "Про форми, методи та прийоми залучення дошкільників до реалізації їхніх творчих потреб з урахуванням вікових особливостей дітей"

                                                                 Доповідачі: Андреєва С.У.,Гречух Л.С.,

                                                                                      Мокану Н.В., Сухар І.В., 

                                                                                      

 

«Роль образотворчої діяльності у розвитку творчих здібностей та формуванні життєвої компетентності дитини»

Сьогодні проблема розвитку творчих здібностей дітей перебуває у центрі уваги багатьох дослідників і педагогів-«дошкільників». Адже одним із завдань дошкільної освіти є розвиток творчих здібностей, формування дитячої творчості, вміння створювати і реалізувати власні задуми, спираючись на свій життєвий досвід

Видатний педагог Василь Сухомлинський писав:

«Витоки здібностей і обдарувань дітей — на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки...»

 

Творчі здібності дітей — на кінчиках їхніх пальців

Відповідно до теорії ампліфікації розвитку дитини, створеної відомим психологом, професором Олександром Запорожцем специфічно дитячі види образотворчої діяльності, зокрема малювання, ліплення, аплікація, художня праця, дитячий дизайн відіграють важливу у розумовому, моральному й естетичному розвитку дітей. Зокрема, заняття з образотворчої діяльності привчають дитину аналізувати, порівнювати, проявляти наполегливість, працьовитість, завзятість сприяють розвитку пам'яті, уваги, уяви і фантазії. На думку науковців, продуктивна діяльність дітей дуже впливає на формування у них творчого ставлення до навколишнього світу.

 

Природа як засіб естетичного виховання

Розвиток творчої особистості немислимий поза спілкуванням із природою. Тому дуже важливо виховати у дітей уміння бачити красу природи, прищепити любов до неї. І саме від дорослих — педагогів і батьків — залежить, як розвиватиметься у дітей сприйняття зовнішнього світу.

З огляду на це чимало занять із дітьми ми присвячуємо спостереженням у природі, під час яких намагаємося викликати у дітей емоційний відгук на об'єкти або явища природи, які вони споглядають. Спостереження ми починаємо із прояву захоплення «Погляньте, як гарно! Яка чудова травичка! Які прекрасні дерева!». Відтак ми обов'язково пропонуємо дітям помилуватися цією красою. Діти завжди відгукуються на емоції педагога і переймаються ними. Хвилини милування, зазвичай, минають у тиші. А мовчання дітей, які милуються природою, часом набагато виразніше, слова.

На жаль, звикаючи до краси природи, ми часто вже не помічаємо її. І день за днем байдуже спостерігаємо, як пробуджується сонце, пливуть хмарки, кружляють у повітрі сніжинки... Щоб подорослішавши, наші вихованці не втратили свіжості сприйняття, ми вчимо їх помічати красу у буденності, виховуємо вміння сприймати зви чайні явища як диво.

 Багато уваги приділяємо роботі дітей з природними матеріалами. Діти, спостерігаючи на заняттях з художньої праці, як у руках вихователя звичайна шишка перетворюється на Бабу Ягу, а суха гілка — на Кощія, із захопленням долучаються до цих перетворень. Вони починають помічати пташку у засушеному корінці, а у напівзлущеному каштані — їжачка. Ми розвиваємо у дітей спостережливість і творчу уяву. А природа, як майстерний художник, допомагає нам, виховуючи у своїх поціновувачів художній смак і творчі здібності.

Роль образотворчої діяльності у формуванні життєвої компетентності дитини

Образотворча діяльність сприяє не лише формуванню спеціальних умінь, а і загальних, які є базовими для формування життєвої компетентності дітей. Серед спеціальних умінь основними є такі:

  • формулювати задум і утримувати його в пам'яті протягом діяльності;
  • використовувати такі засоби виразності, як колір, форма композиція;
  • оцінювати свої малюнки, відмічаючи при цьому їх якість зміст, естетичну привабливість.

Крім того діти набувають загальних умінь, зокрема:

  • планувати свою діяльність;
  • діяти відповідно до інструкції дорослого; здійснювати самоконтроль;
  • самостійно знаходити способи розв'язання поставленого завдання;
  • доводити розпочату справу до кінця.

У дітей формуються образні уявлення про предмети та їх властивості, вміння бачити їх типові та індивідуальні ознаки, тобто образотворча діяльність виступає своєрідним засобом пізнання дійсності, набуття ними життєвої компетентності. Наші випускники не лише гарно малюють, а й добре навчаються у школі.

 

Засоби створення позитивної емоційної атмосфери на заняттях

Для прояву творчої активності дитини дуже важливо, якими емоціями супроводжується діяльність. Позитивні емоції є основою психічного здоров'я і емоційного благополуччя дітей. Якщо дитина стикається з певною психологічною проблемою (невпевненість, агресія, тривожність тощо), це одразу відображається в її малюнках. Адже образотворча діяльність — найперший і найбільш доступний засіб вираження своїх думок і переживань.

Тому на заняттях з образотворчої діяльності ми використовуємо психогімнастику. Вправи з психогімнастики допомагають маленьким художникам ліпше відчути навколишній світ, увійти в образ, відчути його характер, настрій і потім передати свої враження у малюнку.

Психогімнастику діти виконують під супровід класичної музики. Так, психологічний етюд «Я — листячко» супроводжує п'єса Петра Чайковського «Осіння пісня» («Жовтень»), яка допомагає дітям уявити себе різнобарвним листям, що повільно і плавно кружляє у повітрі, ніби виконує останній вальс осіннього листя. А під «Вальс квітів» з балету Петра Чайковського «Лускунчик» діти виконують психологічний етюд «Я — квітка».

Музика — бажана гостя на заняттях з образотворчої діяльності. Гармонія музичних звуків не лише створює відповідний емоційний фон і настрій у дітей, а й сприяє формуванню у них естетичного смаку, розвитку інтелекту, вихованню позитивних якостей особистості. До того ж музика істотно впливає на розвиток образної пам'яті. За допомогою музики ми розвиваємо уяву дітей, підвищуємо їхню творчу активність. Слухаючи музичний твір, діти заплющують очі і намагаються уявити, про що «розповідає» музика, який настрій вона відтворює.

Порівняно з іншими видами діяльності малювання під музику характеризується найвищим ступенем позитивного впливу на емоційний стан дітей. Музика викликає у дітей багато асоціацій. Коли звучить музика, руки дітей рухаються плавно і в той самий час упевнено. Діти не бояться припуститися помилки, оскільки їх свідомість підпорядкована закону гармонії, а не тим малозначимим правилам, які встановили дорослі. Колір і музика, графіка і ритм захоплюють дітей і переносять їх у чарівний світ, спонукають до творчості.

Отже,  ми впевнені, що основне завдання вихователя – показати дітям красу навколишнього світу, розкрити перед ними таємниці природи, розвинути творчу активність. Важливо пробудити у кожній дитині її творчі здібності, індивідуальність, неповторність, віру в те, що вона прийшла у цей світ творити добро і красу, приносити людям радість.

 

Навіщо використовувати нетрадиційні техніки малювання?

Малювання незвичайними матеріалами і оригінальними техніками дозволяє дітям відчути незабутні позитивні емоції. Емоції, як відомо - це і процес, і результат практичної діяльності, насамперед художньої творчості. По емоціям можна судити про те, що в даний момент радує, цікавить, піддає у зневіру, хвилює дитину, що характеризує його сутність, характер, індивідуальність. Дошкільнята за своєю природою здатні співчувати літературному герою, розіграти в складній рольовій грі різні емоційні стани, а от зрозуміти, що є краса, і навчитися виражати себе в образотворчій діяльності - дар, про який можна тільки мріяти, але цьому можна і навчити. Нам, дорослим, необхідно розвинути в дитині почуття краси. Саме від нас залежить якою - багатою чи бідною, - буде його духовне життя. Слід пам'ятати: якщо сприйняття прекрасного не буде підкріплено участю дитини у творенні краси, то, як вважають, у дитини формується «інфантильна захопленість».

Щоб прищепити любов до образотворчого мистецтва, викликати інтерес до малювання можна використовувати нетрадиційні способи зображення.

Що ж вони дають дітям?

У кожної є своя гармонія кольору і лінії, кожна може служити, як способом створення окремого твору, так і оригінальною частиною шедевра.

Види нетрадиційних технік малювання досить різноманітні, і в кожній техніці дитина отримує можливість відобразити свої враження від навколишнього світу, передати образи уяви, втіливши їх за допомогою різноманітних матеріалів у реальні форми. Наприклад, якщо ми візьмемо малювання пальчиком або долонькою - цей метод малювання допомагає дитині відчути свободу творчості, дає взаємодія з образотворчим матеріалом (з фарбою) без пензлика. Малюючи пальцями або долонею, дитина отримує незвичайне чуттєву насолоду при тактильних контактах з фарбою, папером, водою.

Досвід роботи показує, що занять за розробленими класичними методиками (Т.С.Комаровой, Т.Г.Казаковой тощо) явно недостатньо для вироблення у дітей необхідних навичок та умінь вільного малювання. Адже не всім дітям дано володіти пензлем або олівцем, кому-то важко виразити себе в лінії. Це тягне за собою негативне емоційне ставлення до всього процесу малювання і веде до дитячої невпевненості. Вирішити дану проблему допомагають нетрадиційні способи малювання. Адже спочатку малювати, а на чому і чим …, а вже фантазії у сучасних дітей більш, ніж достатньо.

Малювання для дитини - радісний, натхненний труд, який дуже важливо стимулювати і підтримувати, поступово відкриваючи перед нею нові можливості образотворчої діяльності. А головне те, що нетрадиційне малювання відіграє важливу роль у загальному психічному розвитку дитини. Адже самоцінним є не кінцевий продукт - малюнок, а розвиток особистості: формування впевненості у собі, у своїх здібностях, самоідентифікація у творчій роботі, цілеспрямованість діяльності, отримання позитивних емоцій.

 

Категорія: