День без іграшок, або Як оптимізувати ігрове середовище
Гра – провідна діяльність дітей дошкільного віку. Та часом ми занадто дидактизуємо гру. У чинних освітніх комплексних програмах наголошується насамперед на навчальній цінності гри і пропонується інтегрувати її в освітньому процесі з іншими видами діяльності.
Такий підхід передбачає, що вихователь бере на себе різні функції, як-от організація ігрових осередків, вибір відповідних матеріалів, документування ігор дітей за результатами спостережень, партнерська участь у грі. Однак, на нашу думку, значущі дорослі не повинні надавати надмірного значення дидактичним цілям у грі, ігноруючи її справжню мету, оскільки це може перетворити гру на різновид навчальної діяльності, яку спрямовує дорослий. Важливо створювати умови для самостійних вільних ігор дітей упродовж дня. Згідно з чинними освітніми комплексними програмами, вільна самостійна гра означає вільний вибір дітьми з низки варіантів: у що і з ким грати, які матеріали та іграшки використовувати тощо, вибір, що враховує індивідуальні потреби, рівні розвитку, а також кількість дітей у групі.
Гра в дитині, а не в іграшці!
Дослідники різних напрямів у психології та педагогіці одностайні в тому, що гра необхідна для розвитку дітей і є біологічною константою. Та нині надмір телепродукції, гаджетів та іграшок у життєвому просторі дитини обмежує її сенсорне сприйняття, заважає формуванню повноцінних уявлень про предмети довкілля і явища природи, вільному розгортанню ігрової діяльності. Замість того щоб розвивати тонке усвідомлення сприйняття, чому сприяє час, проведений у природі, просто неба, у теплій розмові та вільній грі, діти змалечку запрограмовані на надмірну стимуляцію. Тож, на жаль, те що все частіше можна почути навіть від молодших дошкільників фразу: «Мені нудно!», цілком закономірно. Простір дітей не слід захаращувати «розвивальною» продукцією. У дітей мають бути періоди відпочинку впродовж дня, а також більш тривалі періоди вночі, зокрема достатньо часу для сну. Вільний час, проведений із родиною, створює в дитини відчуття зв’язку та приналежності й може охоплювати час прийому їжі, прогулянки, спільні ігри та перегляд мультфільмів або просто «теревені в кріслі».
Якщо дітям надається занадто широкий вибір іграшок, їм важче зосередитися. І як наслідок, їхні ігри менш креативні. |
Сучасні іграшки надто складні, запрограмовані на використання в певний заздалегідь визначений спосіб. До того ж дорослі часто-густо показують малечі, як саме слід поводитися з іграшками чи розв’язувати проблеми. Це породжує пасивність, пригнічує бажання урізноманітнювати способи використання іграшок, заважає активації нейронної мережі, розвитку творчості. Висновок такий: за допомогою гри діти вчаться концентруватися, і для їхнього розвитку краще, , коли простір не перевантажений надмірною кількістю речей та інформацією.
- Для дітей віком від трьох років достатньо трьох-семи іграшок. Дітям молодшого дошкільного віку достатньо об’єктів (матеріалів) з різними поверхнями та текстурами.
- Двох десятків іграшок (без урахування книжок) для дітей середнього дошкільного віку цілком достатньо.
Зменшення кількості іграшок має незаперечні переваги:
- сприяє формуванню дбайливого ставлення до іграшок;
- створює більше можливостей для дослідження довкілля;
- зменшує безлад, вивільняючи більше простору для ігор;
- сприяє концентрації уваги дитини та розвитку її здатності до глибокої гри.
Кому і чому потрібна стратегія ротації іграшок?
Ротація – це своєчасна часткова або повна заміна чогось. Запровадження стратегії ротації іграшок може стати простим і елегантним розв’язанням поширеної проблеми ігрових кімнат: забагато іграшок, замало місця. Пропоную почати з ротації іграшок на полицях шаф. Спочатку розділіть іграшки на групи і відкрийте дітям доступ лише до однієї групи. Через деякий час зробіть доступними іграшки, які були заховані, а решту приберіть. Таким чином діти зможуть краще оцінити те, що в них є, а зустріч з іграшками після перерви освіжить інтерес до них. Іще одна перевага ротації: коли іграшок небагато, це економить час на прибирання і полегшує підтримання порядку. Замість того, щоб зберігати іграшки в коробках, кошиках та контейнера, спробуйте створити кілька тематичних осередків (локацій/станцій), де вони будуть виставлені напоказ. Ось вам порада: позбудьтеся коробок! Згрупуйте матеріали та атрибути для ігор так, щоб діти їх бачили, щоб вони знали, де їх узяти і куди потім покласти.
Ігри мають бути інтегровані в простір групової кімнати, помітні та доступні. |
Насамперед треба зробити «ревізію» тих іграшок, які є в наявності, та розподілити їх за групами.
Групи іграшок:
- сенсорні та музичні;
- іграшки, що рухаються (машинки та іграшки-каталки);
- іграшковий інвентар (кухонне приладдя та посуд, атрибути для розгортання сюжетно-рольових ігор);
- іграшки, орієнтовні на дію і рух (кеглі, балансири, скакалки, м’ячі тощо);
- зразки декоративно-ужиткового мистецтва (народні іграшки з різних матеріалів);
- набори для складання або виготовлення іграшок («Лего», конструктори, залишкові матеріали, які можна використовувати як конструктор, - картонні втулки від рушників, лотки з - під яєць тощо);
- ігри та головоломки;
- книжки, розмальовки та книжки з наліпками;
- соціальні/емоційні іграшки (ляльки та м’які іграшки).
Зауважимо, що відповідно до Санітарного регламенту дошкільних навчальних закладів (2016) НЕ ЗАБОРОНЕНО використовувати для ігор м’які іграшки. М’яконабивні іграшки дезінфікують бактерицидними лампами. |
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
- Після «ревізії» скоротіть групову колекцію, давши власну відповідь на запитання: чи всі іграшки відповідають віковим потребам дітей, чи, може, не представлена певна категорія іграшок, які необхідні дошкільникам?
- Спостерігайте впродовж 3-5 днів, яким іграшкам діти віддають перевагу. Якщо іграшку майже ніколи не «вигулюють», навіщо вона займає місце на полиці? Слід також запропонувати дітям віддати деякі іграшки, з якими вони більше не граються, щоб звільнити місце для нових.
- Після того, як ви сформували групи, виберіть по кілька іграшок із кожної, щоб створити від 3 до 7 окремих ротаційних наборів. Якщо діти охоче граються з конструктором щодня, не варто прибирати його, щоб пробудити інтерес до чогось іншого.
- Як часто змінювати кількість та порядок розташування осередків, тематичні добірки іграшок, залежить тільки від вас. Немає правильного чи неправильного графіку «ротації». Головне – бути гнучкими. Визначте, що «заходить» дітям групи, і коригуйте план.
День/тиждень без іграшок – свято вільної гри
Коли дитина стикається зі значною кількістю нових іграшок, вона втрачає занадто багато часу на їх вивчення і не достатньо на ігри. Без іграшок дошкільникам доводиться продукувати і розвивати власні ідеї, також вони з більшою імовірністю взаємодіятимуть із дітьми, з якими в них, можливо, раніше не було контакту. Звільнення простору від іграшок сприяє розвитку творчих здібностей, психосоціальних навичок, здатності до співчуття та розв’язання проблем. Це, своєю чергою, допомагає формуванню адекватної самооцінки.
Є сенс запровадити регулярні «дні без іграшок» наприкінці кожного місяця, а згодом ввести в план три ні без іграшок, щокварталу. Доцільним будуть і «тижні без іграшок» щомісяця влітку, коли дітям легше знайти заміну іграшкам у природному довкіллі. Згодиться будь-що – листя, квіти, палички, камінці. У такі дні будуть незамінними дорослі, які вміють спостерігати, здатні розуміти, співчувати, створювати відкритий ігровий простір.
Основна вимога до педагога в «День без іграшок» - залучена присутність із мінімумом впливів (крім ситуацій, що створюють фізичну або психологічну небезпеку для дітей чи дорослого). По закінчені дня обговоріть побачене з колегою групи, обміняйтеся враженнями, з’ясуйте, що нового ви дізналися про вихованців. Поділіться своїми спостереженнями, висновками, фотографіями з колегами у професійних спільнотах.
«ДЕНЬ БЕЗ ІГРАШОК» стане достеменним святом Дитинства, коли ми, дорослі, матимемо можливість захоплено спостерігати за тим, як розвиваються наші вихованці, як змінюється їхня поведінка у справді вільній ігровій діяльності!
Підготувала: вихователь-методист Олена ЖЕСТКОВА
Використані джерела:
- Журнал «Дошкільне виховання», №4/2024