Консультація "Коли новачок «дорослий»...
Здебільшого вперше до дитячого садка приходять діти віком від двох до трьох років. Новачків, яким більше чотирьох років, у дитячих садках зовсім небагато. Утім, звикати до нових умов життєдіяльності їм доволі складно.
Зазвичай, що старша дитина, то довше вона адаптується до нових умов життєдіяльності. У період від чотирьох до шести років розвиток дитини відносно стабілізується, і різка зміна способу життя може призвести до неприємних наслідків. Зокрема, така зміна пов’язана із втратою приватності, тобто можливості побути наодинці з собою або близькою людиною, яка добре відчуває настрій дитини, знає її потреби, бажання і звички. Тож не варто відкладати вступ дитини до дитячого садка.
Зміни в усталеному житті
Дитина, яка вперше прийшла до дитячого садка у чотирирічному віці й пізніше, переживає не менший стрес, аніж півтора-дворіч- ний малюк. У такому випадку змінилися лише моменти, що посилюють переживання дитини в адаптаційний період.
Чотирирічна дитина значно самостійніша, ніж дворічний новачок — сама вдягається і роздягається, їсть, добре розмовляє, уміє підтримувати особисту гігієну та користуватися іграшками, може брати участь у побутових процесах, наприклад сервірувати стіл, застеляти ліжко тощо.
Усталене домашнє життя, певна розміреність режимних процесів, звичний побут, вимоги й правила сформували певні поведінкові реакції дитини, які вона має змінити відповідно до нових умов життєдіяльності. У такому разі доводиться також змінювати сформований та закріплений стереотип і звикати до нової ситуації, а це нелегко для будь-кого, зокрема для дитини, яка вперше переживає такі кардинальні зміни у своєму житті.
Особливості вікового розвитку
Існує думка, що дитина чотирирічного віку і старша звикає до дитячого садка легше. Мовляв, вона вже доросла й самостійна, має сформований інтерес до однолітків. Усе це слушно, проте не так просто й однозначно.
Питання самостійності для «дорослого» новачка — болюче. За нових обставин він може розгубитися, задивитися на щось, чогось не почути й залишитися останнім, хто не встиг одягнутися або доїсти, тобто стати «невмійкою» чи невдахою. А це вже питання самооцінки дитини, її упевненості й гідності.
Ось слова однієї мами: «Ясельна група має спрощене ставлення до самостійності й у цьому її переваги. А в період адаптації це важливо. Раптом дитина штанці намочить або забуде, що сама одягатися вміє, наприклад. Все-таки зміна обстановки. У яслах це нормально, а в дитячому садку це буде винятковою ситуацією і привертатиме непотрібну увагу до дитини».
Питання самостійності для «дорослого» новачка — болюче. За нових обставин він може розгубитися, задивитися на щось, чогось не почути й залишитися останнім, хто не встиг одягнутися або доїсти, тобто стати «невмійкою» чи невдахою. А це вже питання самооцінки дитини, її упевненості й гідності.
Ось слова однієї мами: «Ясельна група має спрощене ставлення до самостійності й у цьому її переваги. А в період адаптації це важливо. Раптом дитина штанці намочить або забуде, що сама одягатися вміє, наприклад. Все-таки зміна обстановки. У яслах це нормально, а в дитячому садку це буде винятковою ситуацією і привертатиме непотрібну увагу до дитини».
Питання сталого інтересу до однолітків — суперечливе. За віковими особливостями розвитку воно безперечне, а за особливостями сімейного виховання і традиційної організації спілкування дитини з однолітками та в сім'ї — проблемне.
Здебільшого проблема полягає у тому, що батьки та родичі значно обмежують взаємодію дитини з однолітками, бо бояться, що вона підхопить інфекцію, або прагнуть вберегти від «надто активних ігор та агресивних дітей» тощо.
Дитина, яка вперше прийшла в дитячий садок в чотирирічному віці або пізніше, тобто «прийшла із сім’ї», де була з бабусею чи нянею, зазвичай вже багато чого знає, уміє читати й рахувати, легко спілкується на «дорослі» теми. Для неї привабливішим є вихователь, а не однолітки, адже «вони нічого не розуміють». Проте відповідь на запитання, кому з ким нецікаво, — однозначна. Нецікаво саме з такою «навченою», «розвинутою» дитиною, адже вона не володіє найціннішим умінням з погляду дітей — вона не вміє гратися(!), а тому й нецікава одноліткам. Утім, для новачка дитяча спільнота є привабливою, і він у свій спосіб починає привертати до себе увагу: виносить з дому всі цукерки або іграшки, аби «підкупити» однолітків, показати який він класний! Або ж новачок одразу вдається до агресивних дій — відбирає іграшки, дублює вказівки вихователя тощо. Невміння гратися взагалі або гратися разом — значна перешкода для спілкування з однолітками та соціалізації дитини.
Відмінності в поведінці ДИТИНИ в дитячому садку і вдома
Саме серед чотирьох-п’ятирічних новачків можна зустріти дитину, яка по-різному поводиться в дитячому садку і вдома. Слухняна, витримана, уважна — у дитячому садку, і навпаки, неслухняна, плаксива, агресивна, нетерпляча, вередлива — вдома. Зазвичай дитина, якій властива така поведінка, має слабку нервову систему або порушення в її діяльності. Дитина з такими характеристиками може бути в оцінках дорослого лише хорошою. Щоб бути такою для вихователя, треба прийняти зовнішні правила. І дитина цього дотримується: завжди чує, що каже вихователь, і відповідно реагує — збирає іграшки, одягається на прогулянку, сідає обідати тощо.
Почути на свою адресу негативну оцінку чи зауваження для неї — неприпустимо, тож вона намагається з усіх сил бути хорошою, проте сили — не безмежні.
І вдома, у звичних умовах, поруч з батьками, її напруження виривається назовні. Стрес, який дитина переживає під час зміни умов життя, проявляється, наприклад, у сльозах, що на думку батьків є безпідставними, оскільки очевидних причин для них не було і «сльози беруться нізвідки». У такому разі через плач відкривається своєрідний клапан, за яким накопичилося нервове напруження. Утім, батьки не розуміють причин переміни дитини, тож намагаються вплинути на неї: розмовляють суворим тоном, присоромлюють або ж карають її. Скоригувати поведінку дитини слід у інший спосіб:
- у дитячому садку - знайти для дитини такі заняття, які дадуть змогу їй бути самою собою, виражати почуття і переживання. Можливо, це будуть театралізовані ігри за ширмою, де від імені ляльок можна висловити не лише позитивні емоції та почуття, а й негативні, де персонажі сперечатимуться, сваритимуться, миритимуться тощо;
- удома - вигадати для дитини способи, завдяки яким вона зможе знімати напруження.
Навчити дитину отримувати задоволення у різний спосіб - особливе завдання для батьків. Наприклад, вони можуть скласти для себе «меню задоволення» - «Я можу отримати задоволення від...», й поєднати його з діяльністю дитини - «Що ти любиш робити?», «Що тобі подобається?». Можливо, дитина полюбляє розплутувати нитки поруч з мамою, яка отримує задоволення від в’язання. Що більше батьки разом з дитиною згадають приємних справ, які їй подобаються, то легше їм буде урізноманітнити способи, аби отримати задоволення. Батьки можуть поділитися з дитиною способами отримання задоволення зі свого «меню».
Найголовніше, батьки мають зрозуміти, що погана поведінка - не вередливість, а своєрідний психологічний захист у складній ситуації, яку дитина переживає вперше!
Матеріали використані зі спеціалізованого журналу "Практичний психолог - дитячий садок" № 6 - 2019р.