План реалізації екологічного проекту «У світі дерев»
Формування природодоцільної поведінки старших дошкільників у межах екологічного проекту
Надзвичайно ефективним засобом інтелектуального та творчого розвитку дітей і дорослих, зокрема в екологічній освіті, вважається метод проектів. Розуміємо його як спосіб організації педагогічного процесу, заснований на співпраці педагогів, батьків та дітей і спрямований на взаємодію з навколишнім середовищем, практичну діяльність задля досягнення визначеної мети.
Одним із розроблених і реалізованих освітніх проектів є екологічний проект «У світі дерев». Серед основних його завдань:
• ознайомлення дошкільників із деревами найближчого оточення, їх значенням для здоров'я людини та місцем у світі природи;
• формування в дітей природодоцільної поведінки, засад екологічної культури та знань про природоохоронну діяльність;
• залучення дітей в ігровій формі до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності під час безпосереднього контакту з різними об'єктами природного середовища;
• виховання потреби в бережливому ставленні до дерев та навколишнього середовища в цілому.
Висока результативність цього проекту дає нам змогу стверджувати, що педагогічне проектування є справді ефективним засобом для активізації творчості педагогів, бажання досліджувати та експериментувати. А для дошкільників участь у проектній діяльності, зокрема екологічного змісту, — це спосіб задовольнити свою природну потребу в пізнанні та розширити кругозір.
Поетапний план реалізації екологічного проекту «У світі дерев»
ТИП ПРОЕКТУ:
- за характером діяльності — ознайомлювально-дослідницький;
- екологічний.
УЧАСНИКИ ПРОЕКТУ:
- діти старшого дошкільного віку, батьки, вихователь-методист, вихователі, музичний керівник, інструктор з фізкультури, керівник студії зображувальної діяльності, практичний психолог.
ТРИВАЛІСТЬ:
- вересень - травень.
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ:
- мультимедійні засоби навчання;
- перелік сайтів екологічного спрямування;
- відеотека з теми проекту;
- слайди, ілюстрації, репродукції картин із зображеннями дерев;
- художні твори для читання, науково-методична література;
- дидактичне обладнання;
- зошит або альбом для оформлення результатів спостереження;
- олівці, фломастери, воскова крейда та інше канцелярське обладнання;
- обладнання для проведення дослідів та експериментів;
- годівниці, шпаківні чи матеріали для їх виготовлення.
МЕТА:
- розробити алгоритм освітньої роботи щодо ознайомлення старших дошкільників з деревами найближчого оточення через організацію проектної діяльності;
- узгодити роботу всіх педагогічних працівників дошкільного закладу задля успішної реалізації завдань проекту;
- залучити до співпраці родини вихованців.
ЗАВДАННЯ:
- пробуджувати в дітей інтерес до отримання нових знань про дерева та інші об'єкти рослинного світу;
- формувати уявлення про необхідність дбайливого та свідомого ставлення до природи, бажання берегти й охороняти її;
- розвивати вміння спостерігати, експериментувати, порівнювати й аналізувати;
- спонукати відображати результати спостережень у різних видах творчої діяльності;
- формувати естетичне сприймання навколишнього світу —вміння помічати й насолоджуватися красою дерев та природи в цілому в різні пори року;
- підвищувати рівень екологічних знань батьків через спільну з дітьми участь у різних видах діяльності, передбачених проектом.
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ:
- підготовчо-організаційний;
- діяльнісний;
- підсумковий.
Підготовчо-організаційний етап
Ознайомити дітей із деревом, обраним для спостереження.
Розпочавши роботу над проектом, передусім слід обрати разом з дітьми дерево, яке їм найбільше подобається з-поміж тих, що ростуть на подвір'ї дитячого садка.
Запропонувати дітям подумати, на що чи на кого схоже дерево, і придумати для нього ім'я. Відтак розповісти, хто посадив дерево у дитячому садку та скільки років за ним доглядають. Далі діти «знайомляться» з деревом: по черзі підходять до нього, пошепки називають свої імена, притуляючись до стовбура, прислухатися, що дерево шепоче їм у відповідь.
Опісля провести бесіду щодо того, яке місце займають дерева у світі природи, яке мають значення для людини та як правильно за ними доглядати.
Розподіляємо функції між педагогічними працівниками
Задля успішної реалізації проекту кожен з педагогічних працівників узяв на себе низку функцій, наведених нижче. Завдяки цьому робота над проектом буде цікавою та корисною, сприятиме різнобічному розвитку дітей та розширенню їхнього кругозору.
Функції під час реалізації проекту
Вихователь-методист
- Організувати та провести установчий семінар для дорослих учасників проекту щодо ознайомлення з методом проектів
- Визначити рівень зацікавленості та розуміння батьками проблеми формування екологічної культури дітей
- Розробити та узгодити з адміністрацією і педагогами план реалізації екологічного проекту
- Організувати моніторинг якості виконання плану екологічного проекту
- Організувати та провести після кожного етапу проекту підсумкові та настановні щодо наступного етапу наради при завідувачу
- Провести конкурс на кращий варіант екологічного проекту серед педагогів
Вихователі
- Розробити та реалізувати перспективний і календарний плани щодо реалізації екологічного проекту за такими формами освітньої роботи з дітьми: спеціально організовані заняття, спостереження, трудова діяльність, пошуково-дослідницька діяльність
- Регулярно вносити разом з дітьми результати спостережень та досліджень до альбому «Наше дерево»
- Залучати батьків до участі в реалізації проекту, проведення природоохоронних акцій
- Допомагати дітям у виготовленні емблеми дерева, різних елементів для оформлення макета дерева, розміщеного в групі
- Навчати передавати в малюнку різні образи дерева залежно від сезонних змін тощо
- Організувати виставку репродукцій картин відомих художників із зображеннями дерев
- Організувати екскурсію до художнього музею
Музичний керівник
- Дібрати музичні твори про природу та дерева
- Включати до музичного репертуару свят і музичних розваг сюжети з проведення екологічного проекту
- Узгоджувати музичні заняття з тематикою занять вихователів
- Інструктор з фізкультури
- Брати участь у організації еколого-оздоровчої роботи з дітьми — екскурсій, піших переходів, екологічних свят тощо
- Навчати дітей правил безпеки під час походів
Практичний психолог
- Забезпечувати психолого-педагогічний супровід роботи всіх учасників під час проекту
- Скласти рекомендації для педагогів і батьків з урахуванням індивідуальних особливостей дітей
- Спостерігати за дітьми з метою визначення особливостей їхньої поведінки й мотивації
Виготовляємо дидактичне обладнання
Для того щоб викликати в дітей інтерес до теми проекту та заохотити до роботи, потрібно значну увагу приділили виготовленню дидактичного обладнання. За ідеєю проекту кожна дитина по завершенні роботи мала представити створений спільно з батьками та вихователями альбом власних досліджень та спостережень за життям дерева.
Заповнення й оформлення цих альбомів відбуватиметься протягом усього часу реалізації проекту, паралельно з проведенням спостережень та досліджень. Вихователі мають допомагати в цій роботі, періодично записуючи до альбому цікаві висловлювання дітей, результати спостережень. Батьків оформлення такого альбому спонукатимете до фантазування, опрацювання зі своїми дітьми значної кількості художньої літератури та енциклопедій про світ рослин.
Тож у результаті альбоми дітей будуть відмінними один від одного, надзвичайно яскравими та вміщувати фоторепортажі про зміни, що відбуваються в житті дерева зі зміною сезонів, значну кількість малюнків та ілюстрацій до спостережень, віршів, приказок, прислів'їв, цікавого літературного матеріалу з теми тощо.
У приміщенні групи доцільно розмістити виготовлену з фанери модель дерева. Протягом року, спостерігаючи за змінами в житті дерева, відображати їх на моделі — робити аплікацію листя, бруньок, комах, квітів, плодів, птахів, метеликів тощо. Проводячи ті чи ті дослідження, виготовляти з дітьми пласкі та об'ємні зображення об'єктів, які потрібні для життя обраного дерева (сонечко, листя, дощові черв'ячки, метелики, крапельки води тощо), та розміщувати їх на моделі дерева.
Під час підготовчо-організаційного етапу також розмістити у групі гарно оформлену коробку для збирання дітьми колекції — «Скарби нашого друга». У ній діти накопичуватимуть численні експонати, пов'язані з деревом, — плоди, насіння, сухе листя, камінці, шматочки кори тощо. А ще можна оформити папку, в яку зібрати фотоілюстрації різних дерев, а також виготовити «чарівну» торбинку для гри «Відгадай, що в мішечку», наповнивши її жолудями, каштанами, шишками, насінням різних дерев тощо. Такий мішечок став у пригоді під час проведення досліджень для визначення на дотик предметів, пов'язаних з деревом.
Діяльнісний етап
Використання дидактичних ігор та вправ
Одним з основних методів і засобів формування екологічної культури дітей під час проектної роботи є гра, зокрема дидактична. Необхідно використовувати значну кількість цікавих дидактичних ігор та ігрових вправ, з-поміж яких:
- дидактичні ігри :
- Листки, квіти, плоди;
- Із якого дерева листочок;
- Що було раніше;
- Якби я був деревом;
- Що буде, якщо...;
- Я бачив на дереві...;
- Наше дерево вміє;
- Опишу наше дерево
- ігрові вправи :
- Знайди дерево за насінням;
- До названого дерева біжи;
- Знайти такий самий листочок;
- Знайди будиночок для пташки;
- Одягни клен (у вбрання відповідно до сезону) ;
- Знайди дерево за описом;
- Загадай — ми відгадаємо;
- Чарівна торбинка;
- Хоровод навколо дерева;
- Про що шепоче дерево;
- Знайди дерево в осінньому вбранні;
- Домалюй дерево;
- Скільки років дереву;
- Як слід поводитися в лісі.
- Спеціально організовані екологічні заняття
Важливу функцію під час екологічного проекту виконують спеціально організовані екологічні заняття. Вони надають змогу перетворювати, розширювати й систематизувати знання та чуттєві уявлення, які діти отримували щоденно. Завдяки використанню на екологічних заняттях наочних способів зображення взаємозв'язків між об'єктами і явищами природного світу діти засвоюватимуть своєрідний еталон взаємин між людиною та природним довкіллям, у них формуватиметься фундамент екологічної культури. Під час екологічних занять діти навчаться обдумувати свої дії, шукати відповіді, здогадуватися про результати, використовувати творчу уяву.
Упродовж екологічного проекту доцільно використовувати такі типи екологічних занять, як:
- поглиблено-ознайомлювальні;
- енциклопедично-пізнавальні;
- узагальнювальні.
Формування природодоцільної поведінки дітей
Органічною складовою екологічного проекту є практична діяльність, а саме праця по догляду за обраним деревом. Під час цієї праці дошкільники накопичуватимуть спостереження за сезонними змінами, що відбуваються з деревом. Індивідуальні прояви дітей у практичній діяльності будуть яскравим показником екологічної культури й вихованості кожного з них. Разом з дітьми потрібно повсякчас поливати дерево, підпушувати землю навколо стовбура, щоб дерево ліпше дихало і вода проникала в землю, обрізати сухі та пошкоджені гілочки, за потреби підв'язувати зламані, висаджувати поряд з деревом газонну траву та квіти. А готуючись до зими, виготовляти годівнички, лікувати «рани» на корі.
Періодично рекомендовано проводити спільно з батьками та дітьми різні природоохоронні акції, приурочені до певних суспільно значущих подій, зокрема:
- Ялинка, ялинка — зелена хвоїнка;
- Гуде, шумить березовий гайок;
- Веселун — готель для пернатих;
- Посади деревце;
- Щоб дерева росли високими;
- Годівничка для синички.
Такі заходи є своєрідною екологічною пропагандою серед батьків, спонукатимуть дітей замислитися щодо вибору власної екологічно-доцільної поведінки.
Організація та проведення дослідів
Для організації та проведення дослідів ми добирали необхідне обладнання й створювали такі умови, за яких певна ознака чи властивість дерева проглядалися б най-яскравіше. Під час проведення дослідів потрібно дотримуватися таких правил:
- чітко формулювати дітям завдання: «Ми хочемо дізнатися...»;
- добирати два об'єкти для зіставлення результатів досліду;
- продумувати чіткі та логічні запитання до дітей, звертаючи їхню увагу на істотне;
- спонукати дітей до розмірковування, порівнювання фактів;
- не завдавати шкоди навколишньому середовищу під час проведення дослідів.
Образотворча діяльність
Значне місце в процесі реалізації проекту відводиться заняттям з дітьми із керівником студії зображувальної діяльності. Діти закріплюють вже відомі їм техніки образотворення та освоюватимуть нетрадиційні, як-от: нанесення малюнка за допомогою відбитків листя, монотипія тощо; створення креативних флористичних композицій; вміння працювати із солоним тістом, пластиліном тощо. Така творча діяльність сприяє розвитку в дітей відчуття композиції та кольору, вдосконаленню вміння відтворювати в малюнку чи іншому виробі певний реальний чи казковий образ. До того ж, впевнені, будь-яка творча робота плекає естетичне сприймання дітьми природної краси. А отже, в майбутньому вони трепетно й з любов'ю ставитимуться до всього, що навколо, й ніколи не стануть руйнівниками.
Підсумковий етап
Заключний етап проекту передбачає аналізування та узагальнення результатів, отриманих у процесі дослідницької діяльності, закріплення знань, поведінкових навичок у дітей і, звісно, презентацію результатів проекту всім його учасникам.
Для презентації результатів проекту дошкільники з допомогою батьків та педагогів навчаться складати розповіді та казки про дерево, за яким спостерігали протягом року, власноруч ілюструвати ці розповіді, відображати результати спостережень в іграх, складати елементарні екологічні задачі, вигадувати природоохоронні знаки. Пропонуємо організуватисвято «День дерева», підготувавши до нього подарунки для дерева, разом з батьками створити соціальну рекламу із пропагандою піклуватися про природне довкілля загалом і дерева зокрема.
Підбиваючи підсумки роботи над проектом, запропонуємо колективно з дітьми розробити рекомендації щодо взаємодії людини з природним довкіллям. Ця робота допоможе відобразити позитивні зміни у ставленні дітей до природи, зокрема до рослинного світу. Діти будуть обізнані щодо того, як влаштований навколишній світ, а також усвідомлять необхідність збереження та догляду за всім живим, що довкола нас.
Матеріали використані зі спеціалізованого журналу "Вихователь-методист" № 7 за 2014 рік