«Дитячий дизайн як засіб соціалізації дошкільника»

         

Творчість - це не доля тільки геніїв, які створили великі художні твори. Творчість існує всюди, де людина уявляє, комбінує, створює що-небудь нове. Мистецтво дизайну активно входить в наше життя.

 

 

Дитячий дизайн - нова художньо-продуктивна діяльність

На сьогодні дитячий дизайн - це перспективний напрям художньо-естетичного розвитку дітей, який відповідає вимогам нового часу. Це обумовлено тим, що в дизайні важливі не тільки розвиток задуму, але і планування результату, тобто дизайн розглядається як художньо-продуктивна діяльність, яка розуміється як проектне мислення самого широкого діапазону. У сфері зображувально-просторових мистецтв дизайн не має ніяких меж. Сьогодні для дизайну характерні тенденції інтеграції мистецтв: живопису, графіки, скульптури, фотографії, літератури, музики і не тільки.

Введення цієї діяльності в освітній процес обумовлено також збільшеними культурними потребами людей в сучасному світі, можливостями дітей, а також концепцією дошкільної освіти, яка заявляє в якості найважливішої основи реалізації програмного змісту розвиваюче предметне середовище дитячої діяльності - як систему матеріальних об'єктів, які функціонально моделюють зміст фізичного і духовного розвитку дитини.

Насправді дизайн - це незвичайний погляд на звичайні речі. Значить, головне для дитини-дизайнера - нестандартність мислення, фантазія, уява, вміння поєднувати колір і форму. З цього випливає, що для того, щоб дитина стала дизайнером, в першу чергу потрібно розвивати у неї просторову уяву, заохочувати нестандартне бачення навколишнього світу. І якщо дорослий постійно дає «правильний» зразок, малюк фантазує все менше і менше.

Дитячий дизайн направлений на розкриття особистості дитини, її індивідуальності, розвиток  творчого потенціалу, вільного, без натиску з боку дорослого, заснованого на самовираженні дитини, його саморозвитку, на співробітництво і співтворчість, з використанням тільки гуманних методів і прийомів, без заборон і категоричних звернень.

Заняття дизайн-діяльністю покликані впливати на розум, волю, почуття дітей, спонукати їх до творчого самовираження, впливати  на стан емоційного комфорту, відчуття радості дитинства в різних видах художньо-творчої діяльності. Крім того, що дитячий дизайн об'єднує в собі різні види творчості (малювання, ліплення, аплікація, конструювання, художня праця) у цієї діяльності широко застосовуються нетрадиційні техніки: колаж, тістопластика, оригамі, квілінг, пап'є-маше, скрапбукінг, ґраттаж, декупаж тощо.

Молоді вихователі старшої групи №2 комунального закладу «Центр розвитку дитини «Гармонія» Денисенко Леся Русланівна та Комогорова Оксана Володимирівна у цьому навчальному році обрали напрямком своєї роботи проблему: «Дитячий дизайн як засіб соціалізації дошкільника».

Підготовка до реалізації цього питання почалась  ще влітку. Вивчалась методична література з теми дитячого дизайну, розглядались різні ідеї втілення, обговорення спільних зусиль з батьками щодо вирішення проблеми.

У вересні вихователі разом з помічником вихователя з батьками влаштували екскурсію на беріг Південного Бугу, під час якої знайомилися з особливостями ландшафту гранітно-степового Побужжя, із рослинами, що зростають на схилах річці. З часом малюки дізнались чому пересаджені дикорослі рослини не можуть жити в кімнатних умовах.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У жовтні на прогулянках у парках міста та під час походів вихідного дня разом з батьками збирали природні матеріали, привозили з подорожей з різних куточків України. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Готували камінці для дизайну міні-садочків, висаджували та оформлювали квіти на клумбах, прибирали листя на ігровому майданчику. За порадою Афлатуна зробили компостну яму, щоб навесні отримати екологічні добрива. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З зацікавленістю  діти висаджували квіти у осередку природи у груповому приміщенні, доглядали за рослинами. Поглибили знання про те, що рослини оздоровлюють мікроклімат довкілля, приміщення: зволожують повітря, очищають і збагачують його киснем, виділяють у повітря корисні речовини, все це позитивно впливає на людину. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уся діяльність втілилася у комплексну тематичну роботу під час якої діти дізнались, що таке дизайн, знайомилися з видами дизайну. Леся Русланівна разом з Оксаною Володимирівною надали знання про особливості професії ландшафтного дизайнеру, уточнили знання про знаряддя праці та зміст діяльності людей, що працюють у сфері ландшафтного дизайну. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організована гра у агенцію дизайну «Веселка» допомогла дошкільнятам поринути у світ різних професій, які пов’язані з професією ландшафтного дизайнера. Із захопленням малята створювали міні-садочки на замовлення гномів. Самостійно та за допомогою вихователів виготовляли різні предмети, власноруч фарбували драбини, лави, парканчики, майстрували гойдалки, викладали доріжки з кольорових камінців, ліпили квіти  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час цього проекту педагоги виховували раціональне та економне ставлення до речей та матеріалів. Підтримували інтерес до вивчення особливостей різних видів природного матеріалу. Навчали застосовувати викидний матеріал, предмети які втратили своє побутове значення для створення нових предметів.

Гра у дизайнерів сприяла розвитку творчості у малюків, художнього смаку, креативності, формуванню у дітей просторового  орієнтування і розвитку на цій основі конструктивної творчості. Педагоги розвивали вміння оцінювати естетичні характеристики предметів. Заохочували до створення конструкцій за задумом, вчили комбінувати різні матеріали. Формували вміння створювати образи з урахуванням загального сюжету. Вчили дотримуватись техніки безпеки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час роботи виховувалося позитивне ставлення до колективної роботи, дружні взаємини, повага до праці як дорослих так і однолітків. Діти вчилися допомагати один одному.

Для подальшого розгортання варіантів гри разом з батьками змайстрували оселі різних народів світу. А також створили природні осередки різних куточків Землі: пустеля, тропічний острів, Північ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цей проект виявився настільки цікавим для дітей і дорослих, що адміністрації закладу було вирішено поділитися цим досвідом з колегами інших садочків. У листопаді під час проходження курсів підвищення кваліфікації у нашому місті Леся Русланівна представила курсантам інтегровану освітньо-ігрову діяльность з дитячого дизайну. Молодий педагог отримала високу оцінку колег міста Южноукраїнська, методистів комунальної установи консалтингового методично-освітнього центру Южноукраїнської міської ради Малахової Т.М. та лабораторії методики дошкільної та початкової освіти Вареник Т.І. Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час перегляду малюки створили чудові осередки тропічного острову, холодної Півночі, спекотної пустелі з затишним оазисом. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Попереду багато привабливого та захоплюючого. Побажаємо юним дизайнерам нових відкриттів та цікавих знахідок!