Краплеграфія: малюємо і готуємо руку дитини до письма
Для того щоб сформувати в дитини вміння писати букви та цифри, потрібно розвивати її зорово-моторну координацію. Тривало й наполегливо тренувати дитину писати палички й карлючки - дієвий спосіб, але складний і неприємний для неї. Ефективніше й природніше грати з дитиною в бадмінтон чи настільний теніс, опановувати музичні інструменти, їздити на велосипеді, плавати, лускати мильні бульбашки, ловити, відбивати й набивати м'яч, різати папір чи зелень ножицями тощо.
Вдома батьки дитини можуть прив'язати до дверної ручки мотузку, а до її кінця -паличку. Тоді, щоб дійти до кімнати, дитина має накрутити мотузку на палицю, як на веретено. Це заняття тренує променево-зап'ястковий суглоб і займає небагато часу в день.
У чому користь?
Малювання, на відміну від письма, цікаве для дитини, реалізує її інтереси - це спосіб весело провести час і похвалитися друзям цікавими навичками. Робота з різними кольорами, формами та інструментами - квачиками, піпетками, пляшечками тощо, - розвиває інтерес, творчу уяву дитини, мотивує виконувати завдання. Оскільки малювати краплями за допомогою піпетки потрібно точно й акуратно, дитина вчиться концентрувати увагу.
Краплеграфія дає змогу розвивати дрібну моторику дитини, готувати її руку до письма. Завдяки розвиненим м'язам кисті руки дитина зможе правильно та зручно тримати ручку й виконувати завдання вчителя: малювати рівні лінії, виписувати палички, гачечки та інші елементи, що утворюють ту чи ту букву, вирізати ножицями по контурах, складати мозаїку.
Яке обладнання необхідне:
Для краплеграфії знадобляться:
- ємкості з розчиненою у воді фарбою різних кольорів — жовтою, зеленою, синьою, червоною, коричневою, чорною та білою;
- пластикові піпетки;
- пластикова дошка для ліплення білого кольору або папір для малювання аквареллю формату А4;
- губка;
- вологі серветки.
Який принцип роботи
Основний принцип роботи: дитина набирає піпеткою кольорову воду й «малює» крапельками на аркуші паперу або будь-якій іншій поверхні — пластиковій дощечці, плівці, склі абощо. На першому занятті потрібно показати дитині, як користуватися піпеткою: набирати воду й утримувати її у піпетці, випускати весь обсяг води чи по краплині, малювати піпеткою плями та ляпки. Спершу дитині складно навіть тримати піпетку, набирати нею воду - втомлюються пальчики й кисть руки, але з часом м'язи укріплюються й звикають до нового навантаження. Крім цього, фахівець разом із дитиною вивчає та досліджує кольори, форми крапель і плям. При цьому доречно ввести в сюжет занять персонажа, який супроводжуватиме дитину протягом усіх занять, приміром Капітошку, Крапельку чи Плямку.
Тепер дитина може малювати крапельками різноманітні доріжки-візерунки по яких гулятиме Капітошка, будувати для нього будиночок, малювати траву, квіти й погодні явища - сонце з променями або хмари, дощ, сніжинки, град. Так дитина поступово вчитиметься малювати великі й маленькі краплі, переносити їх з місця на місце, з'єднувати між собою тощо.
Якщо дитині щось не вдаватиметься, потрібно її заспокоїти та пояснити, що в Капітошки є чарівна шапка-невидимка. Коли Капітошка одягає її, він зникає з дошки. У цей момент дорослий допомагає дитині увібрати губкою зайві або неохайні краплі.
Результат роботи за методикою «Краплеграфія» - позитивна динаміка готовності дитини до навчання у школі. У дитини поліпшується рівень розвитку дрібної моторики, продукти її творчих робіт стають довершенішими, що позитивно впливає на її самооцінку. Сам процес створення малюнка за допомогою піпетки приносить дитині задоволення, поліпшує її емоційний стан, розвиває вміння зосереджуватися й доводити справу до кінця, тренує координацію та здатність тривалий час напружувати м'язи руки.
Матеріали використані зі спеціального журналу "Практичний психолог" № 10 2021р