Краплеграфія: малюємо і готуємо руку дитини до письма

 

Для того щоб сформувати в дитини вміння писати букви та цифри, потрібно розвивати її зорово-моторну координацію. Тривало й наполегливо тренувати дитину писати палички й карлючки - ді­євий спосіб, але складний і неприємний для неї. Ефективніше й при­родніше грати з дитиною в бадмінтон чи настільний теніс, опанову­вати музичні інструменти, їздити на велосипеді, плавати, лускати мильні бульбашки, ловити, відбивати й набивати м'яч, різати папір чи зелень ножицями тощо.

Вдома батьки дитини можуть прив'язати до дверної ручки мотузку, а до її кінця -паличку. Тоді, щоб дійти до кімнати, дитина має накрутити мотузку на палицю, як на веретено. Це заняття тренує променево-зап'ястковий суглоб і займає небагато часу в день.

У чому користь?

Малювання, на відміну від письма, цікаве для дитини, реалізує її інтереси - це спосіб весело провести час і похвалитися друзям ці­кавими навичками. Робота з різними кольорами, формами та інстру­ментами - квачиками, піпетками, пляшечками тощо, - розвиває інтерес, творчу уяву дитини, мотивує виконувати завдання. Оскіль­ки малювати краплями за допомогою піпетки потрібно точно й аку­ратно, дитина вчиться концентрувати увагу.

Краплеграфія дає змогу розвивати дрібну моторику дитини, готувати її руку до письма. Завдяки розвиненим м'язам кисті руки дитина зможе правильно та зручно тримати ручку й виконувати завдання вчителя: малювати рівні лінії, виписувати палички, гачеч­ки та інші елементи, що утворюють ту чи ту букву, вирізати ножи­цями по контурах, складати мозаїку.

 

Яке обладнання необхідне:

 

Для краплеграфії знадобляться:

  • ємкості з розчиненою у воді фарбою різних кольорів — жовтою, зеленою, синьою, червоною, коричневою, чорною та білою;
  • пластикові піпетки;
  • пластикова дошка для ліплення білого кольору або папір для малювання аквареллю формату А4;
  • губка;
  • вологі серветки.

 

Який принцип роботи

Основний принцип роботи: дитина набирає піпеткою кольо­рову воду й «малює» крапельками на аркуші паперу або будь-якій іншій поверхні — пластиковій дощечці, плівці, склі абощо. На пер­шому занятті  потрібно показати дитині, як користува­тися піпеткою: набирати воду й утримувати її у піпетці, випускати весь обсяг води чи по краплині, малювати піпеткою плями та ляп­ки. Спершу дитині складно навіть тримати піпетку, набирати нею воду - втомлюються пальчики й кисть руки, але з часом м'язи укрі­плюються й звикають до нового навантаження. Крім цього, фахі­вець разом із дитиною вивчає та досліджує кольори, форми крапель і плям. При цьому  доречно ввести в сюжет занять персонажа, який супроводжуватиме дитину протягом усіх за­нять, приміром Капітошку, Крапельку чи Плямку.

Тепер ди­тина може малювати крапельками різноманітні доріжки-візерунки по яких гулятиме Капітошка, будувати для нього будиночок, малювати траву, квіти й погодні явища - сонце з променями або хмари, дощ, сніжинки, град. Так дитина поступово вчитиметься малювати великі й маленькі краплі, переносити їх з місця на місце, з'єднувати між собою тощо.

Якщо дитині щось не вдаватиметься, потрібно її заспокоїти та пояснити, що в Капітошки є чарівна шапка-невидимка. Коли Капітошка одягає її, він зникає з дошки. У цей момент дорослий допомагає дитині увібрати губкою зайві або нео­хайні краплі.

Результат роботи за методикою «Краплеграфія» - позитивна динаміка готовності дитини до навчання у школі. У дитини поліпшу­ється рівень розвитку дрібної моторики, продукти її творчих робіт стають довершенішими, що позитивно впливає на її самооцінку. Сам процес створення малюнка за допомогою піпетки приносить дитині задоволення, поліпшує її емоційний стан, розвиває вміння зосеред­жуватися й доводити справу до кінця, тренує координацію та здат­ність тривалий час напружувати м'язи руки.

 

Матеріали використані зі спеціального журналу "Практичний психолог" № 10 2021р