Національно-патріотичне виховання в українському дитячому садку (концепція Софії Русової та сьогодення)
«Дитячий садок – це перша найгідніша
школа для дитини, національна школа, в
якій пробуджується її національна і
громадянська свідомість»
С. Русова
Саме Русова сформувала основні принципи системи національного дошкільного виховання - народність, індивідуалізація, демократизація, гуманізація. Ця система витримала випробування часом, є актуальною і сьогодні. На основі ідей народності видатний педагог і теоретик розкриває важливість дошкільного виховання, яке, на її думку, має спрямовуватися на гармонійний розвиток дітей, фізичне, моральне, трудове, розумове, естетичне виховання.
1. Принципи виховання за Софією Русовою.
Насамперед йдеться про принцип науковості, орієнтацію на новітні досягнення психолого-педагогічної науки, нові методи виховання і навчання дітей, прогресивний досвід інших країн.
Другий провідний принцип — виховання на національному ґрунті.
С. Русова вважала: лише національне виховання спроможне виплекати цілісну, високоморальну, патріотично налаштовану особистість. Тому в дитячому садку обов'язково має відчуватися національний дух; «діти мають бути ближчі до природи рідного краю», до «невпинної хліборобської праці українців, яка годує і себе, і сусідів, і інших»; необхідно широко використовувати народну творчість —словесні ігри, пісні, гру на народних музичних інструментах, розваги, інсценізації тощо.
Виховання, на думку видатного педагога, «має бути позначене українським мистецтвом» і супроводжуватися позитивними емоціями. С. Русова стверджувала, «ми зможемо якомога більше націоналізувати наші дитячі садки, наблизити їх не тільки до словесної, ай до технічної культури нашого народу».
Софія Русова радила садівницям (так тоді називали вихователів дитсадків) спиратися у своїй роботі на менталітеті психологію українського народу. Українці, вважала вона, за своєю природою схильні до релігійності, філософських роздумів, настроїв. Вони зростають на широких просторах степів і полісся, серед чарівної краси гір. Звідси випливає ще один важливий принцип виховання —природовідповідність — життя на лоні природи, серед природи, праця в природі тощо. Діти, за С. Русовою, як пташенята, не можуть жити в кам'яних мурах, далеко від живої природи. На території кожного міського дитячого садка має бути сад або город, де вихованці могли б висаджувати квіти, городину, спостерігати, за яких умов вони найкраще ростуть. А спільна праця «дитячого гуртка», як спільні ігри малюків, зміцнять їхні товариські взаємини та створять «найкращий осередок» соціального, національного розвитку.
Весь процес національного виховання, на її думку, має будуватися на демократичному й гуманітарному ґрунті й, звісно, мати світський характер.
Мовна концепція С. Русової
Стрижень концепції національно-патріотичного виховання дошкільнят —навчання дітей рідною мовою. Мова, доводила С. Русова, — це соцільний зв'язок між людьми, засіб прояву їхнього внутрішнього світу та засвоєння нового безмежного знання. Опановувати рідну мову малюк має в родинному колі та в дитячому садку. Саме тому, писала вчена, дорослі мусять пам'ятати: ніде переймання (наслідування) немає такого великого значення, як в опануванні мови. З огляду на це особливо важливим є мовлення самого педагога.
Ефективний шлях вправляння дітей у літературному мовленні — вільні, невимушені розмови педагога з вихованцями. При цьому варто давати дитині можливість висловлюватися діалектною мовою, «вказуючи їй на діалектні вирази й виправляючи їх». А звідси й вимога до вихователя — він має не тільки бездоганно володіти літературною мовою, а й знати місцеві діалекти.
Найважлівішими засобами розвитку мовлення дошкільнят вона вважала довкілля, мистецтво, художню літературу, національні свята, український фольклор, грамоту, драматизацію. Серед методів та прийомів вчена віддавала перевагу спостереженням, екскурсіям, бесідам, читанню казок та оповідань, заучуванню віршів, переказуванню творів, розгляданню картин та бесідам за їх змістом, складанню розповідей за малюнками, іграм драматизаціям, дидактичним вправам та іграм. Особливо виділяла наслідування мовлення дорослого, запитання, зіставлення.
Усі окреслені шляхи розвитку мовлення дітей спрямовані на максимальну його активізацію і, безумовно, заслуговують на широке застосування у практиці роботи сучасного дошкільного закладу.
2. Погляди на духовне виховання
Духовне виховання дітей С. Русова пов'язувала з моральним, естетичним, національно-патріотичним, убачаючи в цьому ґрунт для виховання в дитини патріотизму та любові до свого народу. Релігійне виховання радила узгоджувати з народними звичаями, родинними традиціями, «індивідуальними змаганнями (прагненнями) самої дитини».
Особливу увагу пропонувала приділяти національним святам, звичаям, обрядам, традиціям, які ваблять своєю красою, архаїчною наївною простотою, такою близькою душі дитини. Щасливі ті сім'ї, вважала вчена, які можуть відзначати свята за народними звичаями, адже вони дають своїм дітям прекрасні переживання, які залишають на все життя глибокі естетичні й етичні враження та пов'язують малюка зі своїм народом. Настрій дитини, в якому поєднуються і релігійне, й естетичне, і національно-патріотичне почуття, може стати основою для розвитку в неї високої ідейності та проростання любові до свого народу.
Педагогічні та психологічні ідеї і принципи організації роботи в дитячих садках, висвітлені в працях С.Ф. Русової, можуть сьогодні слугувати засадам гуманізації дошкільної освіти. Перш за все, слід взяти до уваги положення про значення рідної мови і художньої літератури в розвитку дитини; роль рідної природи і природознавства як основного компоненту освітнього змісту; роль гри як основного методу виховання дитини; зв'язок гри з іншими видами діяльності дошкільника; роль різних видів мистецтва в духовному і загальному розвитку дитини.