Система роботи щодо загартування дитячого організму

Усі ми хочемо, щоб наші діти зростали  здоровими  і  міцними.

Починати "працювати" в цьому напрямі  слід вже з перших днів життя малюка.  Дуже важливо правильно підібрати  навантаження на маленький організм  і грамотно  його  дозувати.

Загартування - це система спеціального тренування організму, у тому числі процесів терморегуляції, з використанням природних чинників  (повітря, вода, сонячні промені). Це робиться для того, щоб розширити можливості пристосування  організму до температурних умов, що постійно міняються.

Для нормального функціонування організму завжди повинен підтримуватися температурний баланс. Це означає, що при будь-яких зовнішніх діях температура тіла повинна залишатися на постійному рівні.

Гартування виявляє загальнозміцнюючу дію на організм, покращує кровообіг, нормалізує обмін речовин, зменшує число простудних захворювань в п'ять разів, а в окремих випадках майже повністю виключає їх виникнення, а також сприяє підвищенню фізичної  та розумової працездатності.

     Великими оздоровчими силами наділена жива та нежива природа:  сонце, повітря, вода, земля. Безперечне позитивне значення має перебування на свіжому повітрі. Доведено, що певний вплив на організм мають температура, вологість повітря, швидкість руху його потоків, його аеронів. Вода здавна використовується з лікувальною та оздоровчою метою. Контакт із землею – чудовий засіб гартування організму, запобігання плоскостопості. На стопах ніг є 72000 нервових закінчень, значно більше терморецепторів, до того ж через босі ноги земля поглинає електричні розряди, які накопичуються в організмі внаслідок носіння синтетичного одягу. Про цілющі властивості сонячних променів говорив ще Гіппократ. Вони поліпшують обмінні процеси, дихання, кровообіг, тонус нервової системи.

       Подих рослин, аромати квітів, співи птахів, шелест трав розвивають органи відчуттів, які є посередниками між довкіллям та мозком, трансформаторами і ретрансляторами енергій природи в тіло дитини.

       Тому ми намагаємося максимально використовувати усі засоби  для оздоровлення та загартовування наших малюків.

      При загартуванні ми  керуємося такими принципами: послідовність, систематичність, врахування індивідуальних особливостей, без страху та негативних почуттів.

Форми роботи

Особливості організації

1

Повітряні ванни

не вимагають спеціальних заходів, витрат часу

- на прогулянці; натуральний одяг; тривалість до 30 хв;
- у приміщенні до 10 хв; полегшений одяг; кутове провітрювання, за відсутності протягів;
- сон при доступі свіжого повітря.

2

Сонячні ванни

Суворо дозуються, не цілий день на сонці, з дозволу медиків, з 9 до 12 години ранку, після 16.00 ввечері. Починати з 3-4 хв, доводячи до 15 хв одноразово. 40 хв протягом дня

3

Водні процедури

найдієвіший засіб, організм у 30 разів інтенсивніше втрачає тепло, тренування систем

- щоденно прохолодне вмивання, миття рук, шиї,
t початкова 32°С, кожні 3 дні знижується на 1°С до t 22°C;
- обливання ніг після сну, t початкова 36°С до t 24 °С, розтирання рушником, водночас масаж шкіри.

4

Ходьба босоніж

Походити босоніж по траві, м’якій землі, піску, гладеньким камінцям. Профілактика плоскостопості, розвиток тактильних відчуттів.

5

Ходіння «Доріжкою здоров'я»

Ходьба босоніж щоденно для профілактики плоскостопості, розвиток тактильних відчуттів з використанням природних наповнювачів (сіль, пісок, каштани,  квасоля, горох, гречка, ґудзики, прищіпки, кришечки  тощо).

6

Профілактика плоскостопості, викривлень хребта

Включати в рухові паузи, комплекси ранкової та гімнастики пробудження;  щодня, у добре провітреному приміщенні, з використанням додаткового обладнання.

7

Пальчикова гімнастика

Щодня, впродовж дня, як фізкультхвилинка на заняттях; у вільний час як спеціальне заняття з використанням віршів, пісень, потішок, звуконаслідування

8

Дихальна гімнастика

Валеохвилинки

Впродовж дня на свіжому повітрі, у добре провітреному приміщенні; ігри-звуконаслідування для вентиляції легенів, розвитку грудного дихання, активізації  роботи головного мозку.

9

Психогімнастика

Для зниження збудження, зняття напруження;  у вільний час як спеціальне заняття

10

Психологічне розвантаження

розслаблення м'язів

Для зниження збудження у «Куточках усамітнення» - зняття напруження; діє заспокійливо на нервову систему; зняття втоми, оптимізації психічних процесів

11

Кольоротерапія

Вплив на самопочуття, фізіологію – заспокійливо або для активізації діяльності органів, систем залежно від кольору спектру.

12

Музикотерапія

Для заспокоєння нервової системи; як супровід режимних моментів, в  художній  діяльності; створення «Картин настрою»

13

Оздоровчий біг

Щоденно, під час ранкової гімнастики з дітьми старшого дошкільного віку, 3 – 4 хв.

У нашому закладі ми використовуємо «Ризький» метод загартування

       Метод розроблений спеціалістами в м. Рига в 1996 році, класифікується як спеціальна загартовуюча процедура (певний час, відповідні умови, обладнання).

      Практично ризький метод використовується для системного загартування дошкільників, зміцнення імунітету, заходи стимулюють захисні сили дитячого організму до несприятливих змін навколишнього середовища.

     Розпочинати загартовуючі заходи рекомендується з 15 жовтня і продовжувати до початку літнього оздоровчого періоду 15 травня.

 Найсприятливіший час доби - після денного сну, температура приміщення 20–22°С.

Методика передбачає використання  такого обладнання:

  • Сіль для приготування 10% розчину повареної (морської) солі.
  • 3 полотна довжиною 1,2 – 1,5 м, шириною 70 см.
  • 2 відра, промаркованих для сольового розчину та води.
  • 3 ребристі килимки довжиною 1,2 – 1,5 м.
  • Сухий килимок звичайний.
  • Термометр для води.

 

Методика проведення загартування  за «Ризьким» методом

Вихователь разом з помічником вихователя після денного сну в спальній кімнаті  готують дві ємкості -  відро з розчином 1 кг солі в 10 л води 39-40° С,  відро з гарячою водою 39-40° С

Розподіляють дітей на підгрупи по 4 – 5 осіб та послідовно проводять кожну підгрупу дітей босоніж, повторюючи 3 рази .

Три  етапи «ризького методу» загартування

1. Змочують перше полотно в розчині солі та  викладають на перший ребристий килимок.

 2. Змочують друге полотно в гарячій воді та  викладають на другий ребристий килимок.

 3. Викладають третє сухе полотно на звичайний сухий килимок

      Перед проходженням кожної наступної групи дітей два полотна знову змочують у відповідних ємкостях, з відповідною температурою. Діти, які прийшли після хвороби, йдуть у першу чергу. Ослаблені - одразу після вставання з ліжка, поки полотно гаряче, не затримуючись. Значно підвищується оздоровчий вплив методу на організм дитини у поєднанні з наступним проведенням гігієнічної гімнастики в групі після одягання.

 

 

Категорія: