Чи варто дошкільникам переглядати повнометражні стрічки

 

Усе частіше мультфільми стають повнометражними. Очікування перегляду стрічки в кінотеатрі зазвичай викликає неабиякий захват у дитини. Однак найчастіше зацікавленості вистачає лише на кілька сюжетних епізодів. Відтак дитина відволікається на свої справи. Знання причин такої поведінки дасть змогу батькам адекватно організувати дозвілля дитини

 

СИТУАЦІЯ

Шестирічна Оленка впродовж кількох тижнів чекала на прем'єру нового мультика та походу до кінотеатру з батьками. Однак уже за півгодини після початку сеансу почала нудитися, соватися в кріслі та розглядати все довкола. У результаті з кінозалу дівчинка вийшла не захоплена, як очікували мама з татом, а навпаки, змучена. Тож у батьків виникло запитання: «Чи варто наступного разу вести доньку до кінотеатру або дозволяти їй переглядати повнометраж­ний мультфільм чи кінофільм вдома? У якому віці вона буде до цього готова?».

ВАРІАНТ  РОЗВ'ЯЗАННЯ

Будь-який мультфільм або кінофільм тривалістю півтори-дві години є надто обтяжливим для нервової системи дітей дошкільно­го віку. Річ навіть не так у складності й закрученості сюжету філь­мів, як у вікових особливостях сприймання та концентрування ува­ги. Доведено, що психіка дітей віком до семи років не здатна якісно сприймати інформацію, яка надходить понад 25-30 хвилин. Інакше кажучи, через 30 хвилин після початку перегляду стрічки діти вже слабо реагують на дію, що розгортається на екрані. І не важливо, де відбувається перегляд: у кінотеатрі чи вдома перед телевізором. У будь-якому разі інформація не обробляється в мозку, не має піз­навального ефекту, а отже, не становить цінності для розвитку ді­тей. Відповідно, обговорюючи з батьками або однолітками раніше переглянутий мультфільм чи кінофільм, діти часто не орієнтуються в сюжетних лініях, не пригадують певні сцени, імена персонажів тощо. І з огляду на вікові особливості розвитку їхньої психіки та пам'яті, - це цілком нормально.

Перегляд повнометражних фільмів не є корисним для дошкіль­ників з кількох причин:

  • перегляд фільму від початку до кінця виснажує дітей. Це зумовлює зниження їхньої витривалості під час ігор, спор­тивних вправ, виконання інтелектуальних завдань тощо.

 

Окрім того, перевтома часто призводить до капризування, апатії, а інколи й агресії з боку дошкільників; • під час перегляду фільму зорове сприймання в дітей є зна­чно активнішим за осмислене. Тому дошкільники часто ви­хоплюють зі стрічки окремі образи, фрази, моделі поведін­ки. При цьому тлумачать їх здебільшого неправильно або однобоко й відтак застосовують у невідповідних жит­тєвих ситуаціях.

З огляду на це дітям дошкільного віку можна переглядати лише ті мультфільми та кінофільми, які за змістом та тривалістю відповідають їхній віковій категорії. Перегляд фільмів тривалістю понад ЗО хвилин доцільно відкласти до більш старшого віку або ж переглядати їх частинами. Найвідповіднішими телепрограмами для дітей дошкільного віку є дитячі короткосерійні (15-20 хв.) пізнавальні передачі або мультсеріали.

Якщо до змісту фільму, тривалість якого перевищує визначену норму, немає жодних зауважень, його можна переглядати части­нами, як міні-серіал. Для цього батькам слід попередньо поди­витися фільм та «поділити» його на змістовно цілісні блоки по 25-30 хвилин.

Загальна кількість часу, проведеного перед телевізором протя­гом дня, для дітей дошкільного віку не має перевищувати 30-35 хв. Утім зауважимо, що дітям до двох років узагалі не слід дивитися те­левізор.

Телепередачі, фільми, мультфільми, які транслюють на телеба­ченні, у жодному разі не повинні бути фоном для основного виду діяльності у кожний конкретний момент. Адже це порушує кон­центрацію дітей на виконанні певного завдання, що призводить до перевтоми. Як звуковий фон ліпше обирати класичну або іншу спокійну музику і вмикати її не надто голосно, або ж не вико­ристовувати звуковий фон узагалі. Важливо зауважити, що діти з підвищеною сенсорною чутливістю мають займатися та відпо­чивати у кімнаті з максимально можливою шумоізоляцією. Саме такі умови сприятимуть їх гармонійному розвитку та високій концентрації на виконуваній діяльності.

Особливої уваги з боку батьків потребує перегляд дітьми чис­ленних рекламних роликів. Вони приваблюють веселою музикою та яскравими зображеннями. Утім більшість із них мають складні сюжети, які дошкільники не в змозі оцінювати критично. Як відомо, основне завдання реклами — схилити людину до придбання того чи того продукту. А для цього творці реклами застосовують велику кількість прийомів маніпуляції увагою та свідомістю, зокрема при­йом сексуальності. Психіка дітей більш чутлива до дії реклами, тому вони часто випрошують у батьків ті чи ті рекламовані ласощі, іграш­ки, напої тощо, які не завжди відповідають вимогам до харчування та потребам розвитку дітей.

Отже, батькам варто дуже уважно стежити за тим, що переглядають їхні діти на телеекрані чи у кінотеатрі, та чітко регламентува­ти час перегляду.