В похід - разом з батьками

 

Із року в рік все популярнішим у дошкільних навчальних закладах стає сімейний туризм. Добре продумані й організовані туристичні походи розширюють горизонти знань дошкільників, сповнюють і дітей, і дорослих радісними емоціями від спілкування з природою та одне з одним. 

 

 

Туризм є потужним чинником фізичного та психологічного оздоровлення дітей дошкільного віку. Він загальнодоступний і рекомендований практично кожній дитині за умов відсутності в неї серйозних патологій. Унікальність туризму як форми роботи з дошкільниками полягає в тому, що використовувати його доцільно впродовж усього року.

Організовуючи походи в природу, можна досягти стійкої динаміки зниження захворюваності дітей на ГРЗ, ГРВІ, підвищення рівня їх фізичної і рухової підготовленості, а також розв'язати низку проблем, пов'язаних із психологічним здоров'ям дошкільників.

Малечі найбільше до вподоби туристичні походи вихідного дня за участю батьків. Саме із цих маленьких подорожей, які зазвичай проводяться в суботу, неділю чи святкові вихідні дні, і зароджується захоплення дітей туризмом.

 

Роль туристичних походів в освітньо-оздоровчому процесі

Туристичні походи мають дуже важливе значення в освітньо-оздоровчому процесі з кількох причин. Різні за тривалістю та насиченістю, походи сприяють розвитку в дітей витривалості. Діяльність і відпочинок на свіжому повітрі, активність і рух загартовують дитячий організм і, відповідно, зміцнюють здоров'я. Беручи участь у рухливих іграх, змаганнях, іграх-естафетах та інших фізкультурно-спортивних заходах, долаючи смугу перешкод на маршруті, діти мають змогу вдосконалити основні рухи, розвинути свої фізичні якості.

Туристична діяльність поглиблює й систематизує знання дітей з різних сфер життя, спонукає їх помічати і встановлювати взаємозв'язки в навколишньому світі. Різноманітність засобів та форм роботи, які педагоги органічно поєднують, продумуючи програму походу, підтримує в дітей цікавість, активність і бадьорий настрій упродовж усього заходу.

Романтика походів вабить і викликає інтерес не лише в дітей, а й у їхніх батьків. У поході колектив батьків, дітей та вихователів значно згуртовується, що посилює будь-який педагогічний вплив на дошкільників. Крім того походи у дошкільному віці формують у дітей первинний туристичний досвід, який згодом може перерости у справжнє захоплення. Кожна подорож — це нові враження, віднайдення нового у відомому, проникнення у світ краси й величі природи.

Дуже важливим є психологічний ефект, який мають колективні туристичні походи. На природі відбувається зближення не лише батьків і дитини, а й усіх учасників освітнього процесу. Батьки й вихователь мають нагоду ближче поспілкуватися, ліпше зрозуміти одне одного, а вихователь своєю чергою може поспостерігати за взаєминами дітей і батьків, зробити певні висновки щодо психологічної атмосфери, виховних методів, які переважають у тій чи тій родині.

 

 

Види туристичних походів вихідного дня

Туристичні походи вихідного дня поділяються на родинні та організовані (колективно-групові). Маршрут і програму родинних походів батьки планують самостійно. Доволі часто в процесі підготовки вони звертаються за рекомендаціями до педагогів щодо розв'язання виховних, пізнавальних, оздоровчих завдань; радяться, як ліпше організувати похід, аби дитина отримала максимальну користь та незабутні враження.

Організовані колективно-групові походи за участю дітей однієї вікової групи та їхніх батьків проводяться з метою формування та закріплення у вихованців первинних туристичних навичок. Керівниками таких заходів, як правило, є вихователі та ініціативна група. Її утворюють активні члени батьківського комітету, які мають досвід організації походів та участі в них.

Як свідчить практика, доцільно, щоб у поході вихідного дня кожну дитину супроводжували батьки. Особливо важливо виконувати цю умову, якщо маршрут походу виходить за межі території звичної зони відпочинку, міста або села.

 

Робота з батьками напередодні туристичного походу

 

Важлива роль у організації походів відведена батькам вихованців. Саме завдяки їх ініціативності й бажанню допомагати наш педагогічний колектив має можливість організовувати туристичні походи за межі території дитячого садка чи навіть населеного пункту. Неодноразово педагоги закладу організовували виїзні походи на цілий день.

 

 

 

Туристичний похід — це колективна форма фізкультурно-оздоровчої роботи, що має на меті оздоровлення дітей, удосконалення їхніх рухових умінь та навичок, оптимізацію рухового режиму, гармонійний усебічний розвиток дітей у природних умовах.

 

Зазначимо, що співпраця педагогічного колективу з батьками розпочинається задовго до походу вихідного дня. На батьківських зборах обговорюються маршрут подорожі, визначаються серед батьків охочі долучитися до його організації та супроводу. Відтак батьки домовляються про транспорт, якщо заплановано виїзд за межі міста, та беруть на себе деякі інші організаційні питання.

Незадовго до походу можна влаштовувати для вихованців та їхніх батьків зустріч із досвідченим туристом. Це може бути хтось із батьків групи або інших груп дошкільного закладу. Під час зустрічі діти спільно з татами й мамами вчаться збирати рюкзак, користуватися компасом, мапою, ставити намет; виготовляють сумку-планшет для альбому та олівців, аби мати змогу фіксувати враження в дорозі; пригадують і закріплюють правила безпечної поведінки в поході; готують туристичне й спортивне спорядження.

Однією з умов комфорту дітей у поході є зручність одягу та взуття. Тож під час бесіди з батьками потрібно зауважити, що одяг дітей має бути натуральним, відповідати сезону й погоді, не сковувати рухів. Доцільно порадити батькам взувати дітям зручне взуття, аби не натирало ноги. І обов'язково в кожної дитини має бути головний убір.

Напередодні походу педагоги ознайомлюють батьків із орієнтовним планом освітніх та оздоровчих заходів, які будуть проводити з дітьми. При цьому обговорюють ролі дорослих у кожному із цих заходів.

 

        Структура плану туристичного походу

  • точний час і місце збору учасників туристичного походу
  • узгоджені списки сімей та загальна кількість учасників
  • огляд взуття, одягу, спортивного інвентарю, перевірка наявності питної води, їжі, аптечки, вогнегасника тощо
  • інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей і дорослих (під підпис дорослих) під час руху до місць зупинок та території відпочинку
  • облаштування території для відпочинку (визначення місця для зберігання інвентарю, розкладання наметів, розпалювання багаття; обрання місця для проведення фізкультурно-спортивних заходів; розташування харчоблоку, туалету, місця збирання сміття для подальшої його утилізації)
  • зміст фізкультурно-спортивної роботи для дітей і дорослих, екологічної та туристичної роботи, ігор та вправ, спрямованих на зняття фізичного напруження і втоми; відпочинку та загартовувальних процедур
  • схема зупинок для занять і привалів; час переходу від однієї зупинки до іншої прийоми їжі та денного сну фото та відеофіксація
  • підготовка до повернення у дошкільний заклад

 

Бажано також повідомити батьків, що по завершенні туристичного походу кожна сім'я отримає домашнє завдання, як-от:

  • намалювати маршрут туристичного походу, зобразивши найяскравіші місця, які видалося побачити;
  • підготувати малюнки чи аплікації для оформлення групового альбому «Як ми ходили в похід»;
  • принести до дитячого садка роздруковані або в електронному вигляді фотографії чи відеозаписи, відзняті в поході.

 

Етапи підготовки та проведення туристичного походу

 

Організацію та власне проведення туристичного походу вихідного дня за участю батьків вихованців умовно можна поділити на три етапи:

•  підготовчий;

•  діяльнісний;

•  заключний.

 

Підготовчий

Досвід свідчить, що для успішного перебігу туристичного походу дуже важливо добре підготуватися до нього, спланувати все до дрібниць. Зазвичай підготовча робота щодо організації походу має такий алгоритм дій:

  • повідомити батьків вихованців про запланований туристичний похід та отримати їхню згоду на участь дітей у заході; заручитися допомогою та підтримкою батьків у процесі підготовки та проведення походу. Обрати ініціативну групу із батьків, яка візьме на себе відповідальність за розв'язання частини організаційних питань;
  • поінформувати керівника дошкільного навчального закладу чи вихователя-методиста про запланований похід. Скласти список осіб із-поміж педагогічного колективу, які супроводжуватимуть дітей у поході (як мінімум - одна доросла людина на п'ятеро дітей), та помічників організаторів за потреби (медична сестра, інструктор з фізкультури тощо);
  • переглянути в Інтернеті прогноз погоди на день, коли заплановано похід;

Категорично заборонено вести дітей у похід, якщо прогноз погоди несприятливий (сильний вітер, навіть незначні опади, гроза, спека тощо).

  • затвердити дату походу та його тривалість, зважаючи на прогноз погоди. Скласти остаточний список дітей та батьків, які супроводжуватимуть групу.

Дітей віком 5-6 років можна вести у похід на півдня або на цілий день після сніданку вдома та ранкової гімнастики для м'язової підготовки.

  • розробити й узгодити маршрут разом з батьками та медичними працівниками, враховуючи фізичні можливості дітей. Важливо, щоб маршрут було прокладено цікавими живописними місцями. Пішохідні туристичні маршрути у межах населеного пункту можуть мати такі кінцеві зупинки, як: зона відпочинку, природні охоронні парки, лісопаркова зона, передмістя, ставки тощо; туристичні маршрути за межі населеного пункту можна планувати до таких об'єктів, як ліс, діброва, річка, лука, поле тощо.

Обираючи маршрут туристичного походу дітей разом з батьками за межі населеного пункту, перевагу варто віддавати таким місцям на лоні природи, які безпечні для життя, відповідають основним санітарним вимогам. В ідеалі це має бути рівна відкрита галявина подалі від сухостою, водойми та нір тварин, чиста від сміття.

 

  • визначити оптимальний спосіб руху до табору або кінцевої зупинки. Він залежить від відстані, яку необхідно подолати. Якщо туристичний похід заплановано у межах населеного пункту, то діти старшого дошкільного віку зможуть рухатися пішки. Якщо місце кінцевої зупинки знаходиться далеко від дошкільного закладу, за межами міста чи села, то доцільно організувати повний чи частковий переїзд транспортним засобом, наприклад екскурсійним автобусом. Батьки розв'язують транспортні питання, оформлюють у відповідних інстанціях необхідний дозвіл на здійснення поїздки зі встановленими знаками «Обережно, діти!».

Під час походу на півдня або на цілий день відстань, яку діти віком 5-6 років мають пройти до місця розташування табору, не повинна перевищувати 2 км в один кінець.

  • розробити спільно з ініціативною групою (вихователі, інструктор з фізкультури, представники батьківського комітету) план походу.

 

Чітко розраховуємо у плані час, відведений на виконання кожного пункту.

  • розподілити обов'язки між педагогічним колективом та батьками вихованців. Педагоги розробляють плани-схеми конспектів фізкультурно-спортивного, екологічного, оздоровчого, психологічного, комунікативного блоків туристичного походу; проводять підготовчу та роз'яснювальну роботу з дітьми й батьками на спеціальних заняттях з різних розділів програми розвитку. Батьки ознайомлюються під підпис зі своїми обов'язками під час походу.

 

Діяльнісний

Другий етап передбачає власне проведення туристичного походу. На цьому етапі дбаємо про низку важливих організаційних моментів. Зокрема — про безпеку пересування дітей. Так, за межами міста діти можуть рухатися групкою під уважним наглядом дорослих. Натомість у межах міста (через дорогу, у людних місцях) доцільно, щоб дошкільники пересувалися колоною в парах, тримаючись за руки. Попереду ідуть фізично слабші діти, позаду — сильніші. Останнім іде дорослий, який замикає колону — він стежить за тим, аби ніхто з дітей ні на крок не відставав від колони. Окрім цього, дорослі мають перебувати в і «голові» колони, і посередині.

Упродовж усього часу пересування дорослі мають бути уважними до самопочуття дітей, враховувати їхні індивідуальні фізичні можливості й відповідно регулювати темп ходьби групи.

У ході маршруту ми звертаємо увагу дітей на архітектурні та історичні пам'ятки, якщо похід відбувається в межах населеного пункту. Якщо ж за межами населеного пункту — ознайомлюємо з флорою та фауною місцевості — назвами дерев, кущів, тварин, комах та особливостями їх існування.

 

Через кожні 15-20 хв. пішого переходу робимо привал на 5 хв, аби діти перепочили. У цей час не проводимо жодних рухливих ігор, ігор-естафет тощо.

 

 

Якщо до місця табору група дістається автобусом, то після розташування та короткого відпочинку (20-30 хв.) діти під керівництвом вихователя та батьків беруть участь у запланованій фізкультурно-спортивній, екологічній, туристичній чи образотворчій діяльності.

А далі туристичний похід відбувається за заздалегідь розробленим планом. Після участі в різних заходах діти обідають (якщо похід триває упродовж усього дня) та відпочивають. Відтак доцільно провести гігієнічну гімнастику з використанням природних матеріалів. Це може бути ходьба босоніж по траві, каштанах, шишках, листю, по землі. Для дітей передбачено полуденок, після чого туристична група повертається з походу.

 

Заключний

Третім, не менш важливим етапом проведення туристичних походів є заключна робота вихователя з дітьми, яка відбувається наступного дня чи за кілька днів після походу. У межах цієї роботи педагог обговорює з дітьми проведений захід та пропонує їм:

  • відтворити враження від побаченого й пережитого в поході в будь-якій з образотворчих технік, як-от малювання, ліплення, аплікація тощо;
  • скласти розповіді про те, що сподобалося та не сподобалося в поході;
  • висловити свої побажання щодо туристичних походів у майбутньому;
  • висушити гербарій та зібрані лікарські трави, аби взимку заварювати з них корисний чай.

Заходи щодо безпеки дітей та дорослих у туристичному поході

Один з основних обов'язків педагогічного колективу під час організації туристичного походу, безперечно, — подбати про безпеку життя і здоров'я дітей та дорослих. Тому напередодні походу педагоги й медична сестра ретельно повторюють та закріплюють з дітьми правила безпеки життєдіяльності й загальні правила поведінки на туристичному маршруті; пояснюють, які загрози можуть підстерігати дітей у поході в разі недотримання цих правил. Нагадуйте ці правила і батькам під час підготовчих зустрічей.

Безпека всіх учасників походу залежить від наявності в них знань щодо правил поводження в різних ситуаціях, зокрема:

  • на дорозі під час переходу вулиці;
  • під час перебування в лісі чи біля водойм;
  • в у разі укусу комах та тварин;
  • під час збирання грибів, ягід, трав;
  • в під час виконання фізкультурно-спортивних рухів у природних умовах.

 

Обов’язки батьків під час походу:

  • постійний нагляд за дітьми
  • здійснення профілактичних заходів щодо безпеки життєдіяльності кожного учасника походу під час піших переходів, перебування у транспорті, на місцях зупинок тощо
  • участь у підготовці необхідного в поході інвентарю й спорядження, продуктів харчування, питної води, медичної аптечки, технічних засобів тощо;
  • у облаштуванні території відпочинку, розпалюванні багаття, приготуванні їжі тощо (якщо туристичний похід триватиме цілий день)
  • допомога педагогам у розробленні розважальної програми, проведенні колективних форм роботи з дітьми та дорослими
  • надання першої медичної допомоги дітям та дорослим у випадку травмування

 

Окрему увагу приділяємо формуванню обачного ставлення дошкільників до природного оточення в процесі тісної взаємодії із живою та неживою природою. Діти мають усвідомити, що приро-додоцільна поведінка — необхідна умова збереження не лише природних багатств, а і життя та здоров'я самих дітей.

 

Послідовна й системна робота вихователів, інструктора з фізкультури, медичних працівників нашого дошкільного закладу має на меті формування в дошкільників валеологічних знань, культурно-гігієнічних навичок, включення дітей у систему фізкультурно-спортивної роботи із засвоєнням знань про безпечне виконання рухів тощо.

 

 

Насамкінець ще раз наголосимо, що туристична робота з дошкільниками, зокрема туристичні походи вихідного дня разом з батьками, не лише дають змогу вдосконалювати рівень фізичної підготовки дітей, загартовувати та зміцнювати їхнє здоров'я, а й є чудовим засобом встановлення тісніших взаємин між колективом дошкільного закладу й батьками, заснованих на довірі, партнерстві і взаємодопомозі.

 

Пам'ятка для батьків і педагогів

 

Підготовка одягу та спорядження для туристичного походу

 

  • Спортивний одяг та взуття для туристичного походу слід добирати з урахуванням погодних умов, аби запобігти перегріванню чи переохолодженню організму. Ліпше обирати одяг з натуральних тканин, комфортний, щоб не сковував рухів, а взуття — зручне, ненове, аби не натирало ноги. У літню спеку обов'язково вдягати дітям головний убір.
  • У прохолодний період року варто використовувати туристичні теплоізоляційні килимки для сидіння на землі.
  • Рюкзак необхідно складати так, щоб із нього можна було швидко дістати необхідні речі.
  • Медичну аптечку важливо формувати заздалегідь на випадок необхідності надання першої медичної допомоги.
  • Кип'ячену охолоджену питну воду слід заготовити в достатній кількості.
  • Мобільні телефони, пристрої для фото- й відеозйомки мають бути заряджені, у робочому стані.
  • Спортивний, туристичний інвентар та обладнання під час піших переходів варто рівномірно розподілити між усіма учасниками походу з урахуванням їхнього віку та фізичної підготовленості.