Ігри для розвитку мовлення і мислення дошкільнят: рекомендації батькам
Досить часто мами віддають свою дитину в дитячий садок тому, що «дітей там навчають». Загалом, це вірно, але ж малюкам так добре вдома! І для дитини, і для мами так важливо грати разом! Батькам важливе відчуття любові і близькості і те особливе розуміння дитини, яке можна знайти тільки в грі з ним. Для малюка гра з мамою - радісний і комфортний спосіб пізнати світ.
Перше і головне питання для мами - чому навчити? Сьогодні 3-4-річний «знавець» без труднощів справляється з телевізором і мікрохвильовкою, шльопає по клавіатурі комп'ютера і кнопках мобільного телефону. І все ж світ навколо нас не змінився в тому сенсі, що кожна дитина відкриває його для себе індивідуально. Тому почнемо спочатку.
Помітно полегшить життя педагогу - систематизація. Без втрат передати дитині найважливіші знання про світ вдасться, тільки розклавши їх по поличках. Привчіть дитину (і себе) до того, щоб заняття з нею були щоденними, хоча б по 10-15 хвилин. Деякі вправи можна виконувати по дорозі в магазин або в транспорті, можна задавати дитині питання і завдання при щоденній роботі по дому, тобто в повсякденному житті. Не шкодуйте на заняття часу, воно потім у багато разів окупиться!
Перш за все займіться вивченням предметів та їх якостей. Для зручності спілкування допустимі тематичні уроки - «одяг», «посуд», «меблі», «транспорт» і т.д., а також навчальні ігри - «Ведмедик одягається», «Я мию посуд», «Квартира для ляльки» і т.д. Ці найпростіші приклади поволі приведуть до суті: малюк починає вільно орієнтуватися в формах, кольорах, подібності та відмінності, навчиться характеризувати предмет і його дію, порівнювати декілька предметів, співвідносити розмір, матеріал. Буде збагачуватися словниковий запас.
Один з основних розділів домашнього навчання - розвиток мовлення. Відомо, що діти базікають без угаву, ще коли їм це за віком не притаманно. Зовсім іншу реакцію, однак, викликає більш старша дитина, що говорить наприклад, про жуйку: «пожувати і покладу на стіл». Щоб подібного не сталося, поясніть малюкові, як правильно вимовляти звуки і слова, будувати словосполучення і пропозиції. Не забудьте і про частини мови. До речі, вчені підрахували, що прикметників в мові дитини набагато менше, ніж іменників і дієслів. Заповнити прогалину допоможуть опису ( «Яка собачка?», «Який автобус?»). Ваша мета - заохотити «учня» говорити багато і правильно.
Прогулянки на дачі і в місті теж можна використовувати для ігор і бесід з дитиною. У лісі або в парку намагайтеся максимально точно називати кольори листя, стовбурів, гілок. Якщо дитина бачить навколо тільки зелений колір, порівняйте забарвлення двох листочків з різних дерев. В очі відразу кинеться суттєва різниця. Ось тут і можуть з'явитися такі слова, як «світло-зелений», «темно-зелений», «смарагдовий», «салатний», «болотний», «жовто-зелений». Запропонуйте дитині відправитися на пошуки нових кольорів - вдивляйтеся разом, вдивляється, і тоді ви помітите, як змінюється листя від потрапившого на нього світла, від порівняння з іншими рослинами.
Знайдіть на галявинці три квітки (травинки, шишки). Спробуйте описати один з них, а дитина нехай здогадається, про який саме йде мова. Потім помінятися ролями.
Попросіть дитину визначити характер дерев. Почніть розповідати самі - нехай малюк помітить, що вони не схожі один на одного. Одне - величаво-урочисте, інше - відчайдушно-веселе, третє - трагічно сумне.
Запропонуйте малюкові знайти два однакових листка (квітки, камінця). Якщо він впорається, розгляньте їх уважно. Нехай дитина переконається в тому, що, як би не були схожі предмети, в кожному є неповторне відміну. Коли малюк зрозуміє, наскільки різноманітна природа, попросіть його відшукати два різних листка. Дитина з радістю принесе вам великий листок клена і маленький березовий, запевняючи, що вони не схожі один на одного. Досліджуйте їх разом і ви побачите, що обидва вони тонкі, з прожилками, обидва ростуть на дереві, їх форми різні, але зовсім інші, ніж у м'яча або будинку.
Можна пограти з дитиною в гру «Що на що схоже і чому?» Гуляючи по лісі, задавайте їй такі питання: «Листя на що схоже? Чим? На що схожі пеньок, квітка, гілка? » Відповідайте самі, але слухайте уважно і дитини. Адже у наших малюків таке безпосереднє творче сприйняття!
Можна трохи видозмінити гру, приділяючи більше уваги подібністю різних предметів: «Чим листя схоже на папір?» (Товщиною, легкістю.); «А на траву?» (Кольором.); «А на краплю?» (Формою.)
Багато ігор мають комбінований характер, що виражається не тільки в збагаченні словника, але й активізації вищих психічних функцій (пам'яті, уваги, мислення, моторики). Пограйте зі своїм малюком, доставте йому радість!
«Четвертий зайвий»
Для гри знадобляться чотири картинки із зображенням предметів, три з яких відносяться до одного узагальнюючого поняття. Ви розкладає їх перед дитиною і пропонуєте визначити, які підходять один до одного і чи можна назвати їх загальним словом, а яка з картинок зайва і чому. Набір може бути різноманітним, наприклад: чашка, блюдце, тарілка і яблуко; ведмідь, кінь, собака і курка; ялинка, береза, дуб і риба. Якщо дитина не розуміє завдання, задавайте йому навідні запитання, попросіть назвати відомих йому тварин (птахів, риб), овочі (фрукти).
Можете підібрати картинки з предметами, що відносяться до загального поняття, але відрізняються (наприклад, «береза», «дуб», «липа», і «ялина»). Ця гра призначена для розвитку логічного мислення дошкільника.
«Загублена іграшка»
Підберіть і поставте на стіл п'ять-шість невеликих іграшок. Запропонуйте малюкові запам'ятати їх, а потім на кілька секунд закрити очі. В цей час приберіть одну з іграшок і попросіть дитину вгадати, що ви сховали. Якщо вона відповість правильно, поміняйтеся ролями. Якщо дитині важко запам'ятати відразу таку кількість іграшок, почніть гру з трьох-чотирьох, поступово збільшуючи їх число. Якщо малюк справляється із завданням, ускладнюйте завдання, змінивши іграшки на картинки із зображенням предметів (наприклад, з дитячого лото).
Запропонуйте синові чи доньці запам'ятати послідовність розташування іграшок на столі (яка за якою стоїть). Потім непомітно поміняйте дві-три з них місцями. Попросіть вгадати, яка іграшка займає не своє місце.
Така, на перший погляд, проста гра допоможе малюку в розвитку пам'яті та уваги, вміння зосереджуватися.
«Знайди звук»
Якщо дитина вже знайома з літерами, можна запропонувати їй гру в «звуки». Дорослий називає слово, а дитина відповідає, який звук перший, який останній, які ще звуки він чує. Якщо малюк добре справляється, можна попросити його промовляти запропоновані слова по звуках; придумувати слова, в яких, наприклад, звук «а» стоїть на початку, в кінці або в середині. Можна помінятися з дитиною ролями, щоб він сам давав завдання і перевіряв його виконання.
Гра розвиває фонематичний слух, готує малюка до навчання читанню. Грати в неї можна по дорозі в дитячий сад або в магазин.
«Каракулі»
Для цієї цікавої гри знадобляться аркуш ватману або шматок шпалер і фарби. Дайте малюкові аркуш паперу і фарби і дозвольте малювати руками все, що він захоче. Можете приєднатися до цього «неподобства». Таке заняття сприяє розслабленню, зняттю напруги, емоційної розрядки. А головне - ви разом.
Для розвитку мовлення дитини і формування інтересу до читання необхідно пам'ятати, що потрібно використовувати кожну можливість спілкування з ним: розмовляти про його і свої справи, про те, що він побачив або почув, про прочитане, відповідати на питання. Обов'язково слід регулярно читати дитині дитячі вірші, оповідання, казки, повісті, загадки. У нього під рукою повинно бути достатньо матеріалів для читання і розглядання картинок. Самі батьки повинні подавати приклади регулярного читання книг, газет, журналів. Бажано записати дитину в дитячу бібліотеку, щоб він міг погортати книги на полицях і вибрати щось.
Частіше грайте з дитиною в різні ігри: сюжетні та настільні, зі словами і геометричним матеріалом. Не нав'язуйте йому ту чи іншу гру, запропонуйте - а він нехай вибере сам.
Дозвольте дитині вільно користуватися олівцями, фломастерами, ножицями, папером, клеєм і т.д.
Заохочуйте ігри з іншими дітьми. По можливості частіше водіть дитину в цікаві для нього місця: ліс, музей, театр, цирк, на ялинку, на ковзанку, в зоопарк і т.д.
Обмежуйте час перегляду телевізора. Маленькі діти можуть і хочуть вчитися - це незаперечний факт. У них спокійно співіснує наївність і мудрість, талант і невігластво. Дітей необхідно навчати в дома тому, що знання, отримані в перші роки життя, ніколи не зникнуть з пам'яті.