ЩОБ ЛІТО ПРОЙШЛО З КОРИСТЮ!

 

Організація роботи закладу дошкільної освіти в літній період

 

         НОРМАТИВНО-­ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

 

         Літній оздоровчий період у дитсадку розпочинається 1 червня та триває до 31 серпня. Підсумки цієї копіткої роботи підбивають, як правило, у вересні на засіданні установчої педагогічної ради закладу.

         Організацію діяльності закладу регламентує низка нормативно-правових документів:

  • Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 №2628­ІІІ (зі змінами, внесеними Верховною Радою від 20.05.2020 р.);
  • Постанови Кабінету Міністрів України «Положення про дошкільний навчальний заклад» від 12.03.2003 № 305; «Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» від 22.11.2004 №1591;
  • Наказ Міністерства освіти і науки України, молоді та спорту України, Міністерства охорони здоров’я України від 26.02.2013 №202/165 «Про затвердження Змін до Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах»;
  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.12.2017 №1633 «Про затвердження Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти»;
  • Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234 «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів»;
  • «Інструкція з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах», затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 17.04.2006 №298/227;
  • Методичні рекомендації «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» від 16.08.2010 №1/9­563;
  •  Інструктивно-методичні рекомендації «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах» від 02.09.2016 №1/9­456, інші нормативні акти Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-­правові та інші документи Міністерства освіти і науки України.

 

ПРИНЦИПИ РОБОТИ

 

         Належний комплексний супровід дітей, комфортність та стабільність роботи всіх учасників освітнього процесу забезпечить дотримання таких принципів:

  • оптимальності, єдності, гнучкості оздоровчо-освітніх заходів;
  • системності та послідовності в оздоровленні дітей;
  • урахування вікових та індивідуальних особливостей вихованців, добір таких заходів, що не шкодять їхньому життю та здоров’ю;
  • реальності та логічності запланованих заходів;
  • наступності в роботі медичних та педагогічних працівників щодо оздоровлення дітей і контролю за станом їхнього здоров’я тощо.

 

ГОТОВНІСТЬ ДО ЛІТНЬОГО ОЗДОРОВЧОГО ПЕРІОДУ

 

         Важливі чинники успішного проведення кампанії - заздалегідь укладений графік відпусток, доцільний добір та розстановка кадрів, вчасно скоригований план роботи закладу на цей період (зазвичай він входить до річного плану роботи).

Обов’язковими є щоденні заходи, спрямовані на підготовку та огляд території до перебування дітей, а також проведення планових інструктажів персоналу закладу.

         Необхідні заходи:

  • підготовка території, дидактичного обладнання для освітньої діяльності з дітьми;
  • проведення низки заходів з благоустрою (квітень–травень), конкурсів­оглядів на краще оформлення та наповнення дитячих майданчиків;
  • підготовка об’єктів «екологічної стежини», заміна піску, тіньових навісів;
  • інструктаж працівників з охорони праці, техніки протипожежної безпеки, огляд наявних первинних засобів пожежогасіння, планів­-схем евакуації тощо.

         Особливу увагу слід приділити дотриманню Санітарного регламенту: «Пісочниці на групових майданчиках повинні бути обгороджені бортиками. На ніч пісочниці необхідно закривати. Заміна піску проводиться не рідше одного разу на рік. Щоденно перед грою пісок перемішується і злегка зволожується, перекопується. У міру забруднення пісок замінюється на чистий.

         Влітку прибирання території необхідно супроводжувати поливом зі шлангу (двічі на день) і миттям підлоги тіньових навісів».

       Керівник закладу має подбати про нормативне забезпечення роботи дитсадка, видавши внутрішні накази. Їх орієнтовний перелік залежить від типу закладу та робочої необхідності.

 

ПРО ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ

 

         Відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період” № 1/9-198 від 16 березня 2012 року, календарне планування освітньої роботи на цей час здійснюється вихователями, як і впродовж усього навчального року, помісячно.

         Календарному плануванню освітньої роботи на кожен день передує перспективне планування комплексів ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну, загартувальнихзаходів із зазначенням назв процедур і норм загартування, форм взаємодії з батьками (назва заходу, тема, дата проведення).

         Щоб календарний план був для педагога ефективним керівництвом до дії, а не формальним документом, при його укладанні враховується специфіка організації та змісту освітньої роботи з вихованцями у літній період. Зокрема, при доборі форм організації життєдіяльності дітей, їх змістового наповнення, методів, прийомів і засобів освітнього впливу береться до уваги ймовірне утворення зведених різновікових груп. А відтак частіше передбачається робота в підгрупах, диференціація завдань і видів діяльності за домірними віку рівнями складності, тривалістю проведення, дозуванням, прийомами педагогічного керівництва і взаємодії старших за віком дітей з молодшими.

 

СУЧАСНИЙ РОЗВИВАЛЬНИЙ ПРОСТІР

         Осередків активності в дошкільному закладі так багато, що нудьгувати малеча влітку не буде. Про деякі з них поговоримо нижче.

         Важливо пам’ятати: оптимальний час перебування дітей 3,5-4 години на день з достатньою руховою активністю. Перебування дітей надворі можна скоротити або взагалі скасувати лише за несприятливих умов, як-от: шквальний вітер, злива, гроза; температура повітря вище +35°С у затінку.

 

 

Осередок фізкультурно-оздоровчої активності

 

         Слід організувати на території закладу «спортивний острівець», у якому можна реалізувати чине всі форми фізкультурно-оздоровчої роботи. Влітку, на відміну від інших пір року, фізкультурні заняття проводять на початку першої денної прогулянки, поки не спекотно.

         Дошкільники залюбки беруть участь у фізкультурних розвагах «Ми в дитячому садочку, наче квіти у віночку», «Мій друг – самокат», «Велосипедні перегони», «Весела скакалка», полюбляють грати у «Цифровий твістер», великі шахи чи шашки, класики, лабіринти, м’ячі, скакалки. Для цього на траві можна нанести фарбою, що легко змивається, умовні поля, розмітки для ігор. Також можна виготовити «Твістер» власноруч із тканини, нашивши на неї гумові номери.

         Значний інтерес у дітей дошкільного віку викликають ігри та вправи спортивного характеру: бадмінтон, настільний теніс, футбол, плавання, катання на роликових ковзанах, їзда на велосипеді, самокаті, біговелі, гіроборді, які урізноманітнюють діяльність дітей під час прогулянки, збагачують їхній руховий досвід і даютьможливість активно відпочити після занять.

         Літня пора - час для загартування дитячого організму. Спеціальні загартувальні процедури проводяться у певний час, за відповідних умов.  Це - сонячні та повітряні ванни, різноманітні водні процедури, по змозі - денний сон на верандах (за наявності розкладних ліжок із твердим ложем). Найбільшого загартувального ефекту можна досягти за поєднання цих процедур з фізичними вправами, як - от повітряні та помірні сонячні ванни під час ранкової гімнастики та занять з фізкультури, прогулянок тощо.

 

Орієнтовне наповнення: гойдалки, гірки, драбинки, рукоходи, лави для ходьби, обладнання для тренування влучності, скакалки, м’ячі тощо.

 

Осередок пізнавальної активності

 

         Задовольняє потребу дитини в освоєнні навколишнього світу.

         Ігри з піском для малят чи не найулюбленіші. Пропонуйте дітям ліпити вежі, вчіть будувати дороги, створюйте простір «пісочної кухні»: ліпіть пасочки, тістечка, вареники, «варіть супи» з трави та квітів тощо. Пройдіться з дітками босоніж спочатку по вологому піску, а потім по сухому. З’ясуйте, де сліди будуть чіткішими. Діти можуть взяти в жменьку сухий пісок і уважно його роздивитися. Вагу піску та пінопласту можна визначити за допомогою саморобних ваг з вішака. Еталонна міра дасть можливість побачити наочно, що важче — 200 грамів піску чи 200 грамів пінопласту.

         Зробіть переносну дерев’яну конструкцію з отворами для лійок, різних за розміром та діаметром отвору. Нехай діти сиплють пісок, наливають воду і роблять висновки: чому пісок чи вода, які пропускають крізь воронку, що має ширший отвір, швидше опиняються в тазику?

         Запропонуйте їм відшукати «скарби» під час ігор-квестів, наприклад, зариті в піску предмети. Вчіть їх орієнтуватися у позначках карти. Нехай, шукаючи «скарби», вони відгортають пісок лопатками, потім пензликами для фарбування, обговорюють знахідки.

         Ігри з водою можуть бути найрізноманітніші: переливайте воду з посудин, учіть малят слухати, як вона звучить, занурюйте у воду предмети: намистинки, камінці, пластикові іграшки, пір’я, папір тощо - і визначайте, тримаються вони на ній чи ні, давайте водяні пістолети тощо.

         Біля альтанок можна змайструвати з труб водогону, розрізаних навпіл та зачищених наждачним папером, простір для ігор-естафет: налити у жолобок воду, запустити туди паперові чипластмасові кораблики. Діти можуть створювати штучну течію і в такий спосіб пришвидшувати рух корабликів чи використовувати «енергію вітру», щосили дмухаючи на них. Проведіть змагання: чий кораблик швидше прийде до фінішу.

         Учіть дітей бути обачними в іграх з водою: не спрямовувати її на обличчя, очі.

         Щоб чути розмаїття звуків, їх силу, висоту, встановіть парканчик, де будуть розміщені жерстяні банки, решітки, труби з пластику, маленькі цеберця, пластикові баночки, наповнені шишками, камінцями, кришечками від води. Нехай діти стукають по них палицями, досліджуючи, якими різними бувають звуки.

         Літо - пора сонця, дощів, вітру. Варто встановити на ігрових майданчиках вловлювач вітру, дощомір, флюгер, брати на прогулянку та розміщувати на веранді вітрячки, маленькі люстерка.

         На веранді бажано облаштувати ящики з водою, піском, глиною. Звісно, пісок та глина мають бути перевірені: чи немає у них скла, частинок деревини, камінців тощо. Для цього просійте їх кілька разів крізь сито, замісіть багнюкуі разом малюйте нею як фарбою, переливайте рідину з однієї посудини в іншу, «варіть кашу» з глини тощо.

 

 Орієнтовне наповнення: паперові кораблики, вітрячки, «музика вітру»,ящики з піском,глиною, посудини з водою, бізіборди, метеоприлади тощо.

 

Осередок природи

 

         На екологічній стежині посадіть квіти-барометри, лікарські рослини, облаштуйте сонячний годинник. Разом з дітками викладіть із гальки доріжку, яку умовно можна назвати «сухим струмочком». Для естетичної привабливості замалюйте гальку в різні кольори або залиште їй природне забарвлення.

         За умови наявності вільного місця на майданчику можна розмістити ребристий місточок з правильно обробленої, зашліфованої деревини. Добре, коли ви обладнаєте його над природним струмочком чи лісовим міні-озером. Доповніть озерце живими рибками, водоростями, іншими рослинами тощо.

         Беріть різні лупи та розглядайте комах: сонечок, мурашок, гусінь, слимаків тощо. Цікаво буде роздивитися крізь лупу пилок квітів.

 

Орієнтовне наповнення: машинки різних розмірів, формочки, моделі сучасних технічних засобів, грабельки, совочки, силуетні фігури, лупи тощо.

 

Осередок художньо-перетворювальної активності

 

         Для самостійного малювання дітей підготуйте харчову плівку. У кілька шарів оберніть її навколо ніжок стола. Тепер на плівці одночасно можуть малювати гуашшю всі охочі. Можна зробити цю конструкцію, обмотавши паркан, тоді діти малюють з двох боків одночасно.

         Грифельні дошки, на яких діти кольоровою крейдою малюють з натури, теж надзвичайно популярні у малят. Альтернативою можуть стати коробки від піци, що встановлюються як мольберт (робоче поле для малювання - з обох боків).

 

Орієнтовне наповнення: заготовки для аплікації, крейда, грифельні дошки, столики, приладдя для образотворчої діяльності тощо.

 

Осередок відпочинку

 

         Облаштовується переважно в групових приміщеннях. Але організувати його на ігровому майданчику доцільніше. Зробіть будиночок зі старих простирадл чи покривал. Проріжте у них вікна й дверцята, оздобте їх тканинною аплікацією. «Стіни» прикріпіть мотузками до стовбурівдерев чи в інший спосіб. Аби зробити натяжку, щоб будиночок стояв, використовуйте гнучкий каркас. Стіни будиночка захистять малят від вітру, прямих сонячних променів. Потрапити у нього можна, підлізаючи чи відгортаючи одну стіну, як великі двері. Все залежить від того, яку конструкцію ви оберете.

         У конструкціях з картонних коробок також можна зробити безліч віконець, дверцят, а ще малювати на картоні фломастерами, сидіти в коробках, як у персональних шезлонгах. Такі конструкції - улюблені предмети дітвори. Спробуйте пофантазувати й утворити картонний потяг. У ньому можуть бути коробки, які закриваються кришками, та все ж віконечка, аби забезпечити доступ повітря, - обов’язкові.

         На власні очі побачити, як швидко падає монетка чи інший предмет по картонних трубках, можна, створивши паперовий лабіринт.

 

Орієнтовне наповнення: торбини – трансформери з мішковини, наповнені синтепоном, ганчір’ям, сіном, простирадла, намети у вигляді машин, потяга тощо.

 

         Отже, успіх проведення літнього оздоровчого періоду залежить від багатьох чинників: максимального використання оздоровчих сил природи, створення в закладі сучасного розвивального простору, вмілого керівництва, здатності працівників вчасно робити висновки, вносити корективи тощо.